Norran hör av sig i god tid till vd för att boka en intervju. Först utlovas vi en trÀff, sedan Àndrar han sig. PÄ mÄndag backar han frÄn en muntlig intervju. IstÀllet vill han svara skriftligen.
â Jag vill ha kontroll över det som publiceras, sĂ€ger han nĂ€r vi ringer upp och frĂ„gar varför.
Du vill kontrollera det som publiceras?
â Nej, jag sa att jag vill ha kontroll över det jag sĂ€ger i tidningen.
Du vÀgrar oss en intervju?
â Jag vĂ€grar inte, jag föredrar skriftliga frĂ„gor.
Du vill Äteruppbygga förtroendet. Anser du det dÄ vara en bra strategi att neka media en muntlig intervju?
âJag föredrar att kommunicera direkt med personalen genom vĂ„ra egna kanaler.â
DÄ kritiken Àr allvarlig behöver vi svar och vi gÄr motstrÀvigt med pÄ att lÄta honom svara per mejl. Han fÄr dessutom extra tid att svara.
Det försvÄrar för oss som journalister eftersom det blir svÄrare att stÀlla motfrÄgor och följdfrÄgor, det Àr ocksÄ svÄrare att veta om man förstÄtt varandra rÀtt.
SÄ har jag inte uttryckt mig. Vid nÄgot tillfÀlle har jag sagt att det finns regler att förhÄlla sig till pÄ arbetsplatsen och att om vederbörande inte kan anpassa sig till dessa sÄ kanske hen borde göra nÄgot annat.
PÄ onsdagsmorgonen visar det sig att han sjÀlv publicerat Norrans frÄgor och sina svar pÄ SkellefteÄ Buss intranÀt redan pÄ tisdagen. Det vill sÀga Ànnu opublicerat material frÄn Norran utan sammanhang. Svaren nedan har vi fÄtt via mejl.
Hur ser du pÄ kritiken i skrivelsen frÄn personalen?
âJag kĂ€nner igen mig i vissa delar men inte i andra. Framförallt har vi misslyckats med arbetsplatstrĂ€ffar och medarbetarsamtal för stora delarna av personalgruppen. Den hĂ€r frĂ„gan har ledningen arbetat med under hösten och vi har enats om en lösning.â
MĂ„nga vi pratat med anser att det Ă€r svĂ„rt att komma med klagomĂ„l till dig. Du gĂ„r i försvar och citat âskrikerâ. Hur ser du pĂ„ det?
âJag kĂ€nner inte alls igen mig i den beskrivningen.â
Vi har Ă€ven fĂ„tt veta att du sagt Ă„t personer att om det inte passar sĂ„ kan de gĂ„ ut genom dörren. Ăr det lĂ€mpligt?
âSĂ„ har jag inte uttryckt mig. Vid nĂ„got tillfĂ€lle har jag sagt att det finns regler att förhĂ„lla sig till pĂ„ arbetsplatsen och att om vederbörande inte kan anpassa sig till dessa sĂ„ kanske hen borde göra nĂ„got annat.â
ApropÄ chaufförer. Hur ser du pÄ rekryteringslÀget?
âDet rĂ„der stor brist pĂ„ bussförare i hela landet. Ăn sĂ„ lĂ€nge har vi situationen under kontroll i SkellefteĂ„.â
Personal uppger att det inte kĂ€nner sig uppskattade â framför allt de Ă€ldre och erfarna. Hur ser du pĂ„ det?
âSjĂ€lvklart betyder rutin och kunskap jĂ€ttemycket. Ju mer en bussförare kan desto mer anvĂ€ndbar blir hen för företaget och för sina kollegor.â
Personal djupt kritisk mot SkellefteÄ Buss vd och styrelseDet finns de som anser att du har en nedvÀrderande attityd mot personal. Hur ser du pÄ det?
âUnder mina Ă„r pĂ„ SkellefteĂ„ Buss kĂ€nner jag inte till mer Ă€n tre till fyra personer som uppgett att de sagt upp sig pĂ„ grund av missnöje, men det kan vara sĂ„ att personer som har slutat har varit missnöjda utan att jag kĂ€nt till det. Jag tycker inte att jag har en nedvĂ€rderande ton mot nĂ„gon.â
SkellefteĂ„ Buss: Incidenter och trasiga bussar â âVerkstaden gĂ„r pĂ„ knĂ€naâHan anser inte att det Ă€r stor personalomsĂ€ttning sett till företagets storlek och att branschen har hög personalomsĂ€ttning. AngĂ„ende att sju personer slutade inom nĂ„gon vecka i höstas svarar han:
âJag upplever inte att jag haft nĂ„got otalt med de som slutade i höstas.â
Han anser inte heller att det har skett nÄgon expansion i företaget de senaste fem Ären efter att stadstrafiken byggdes ut 2014.
Hur vill du motverka splittring i personalgruppen?
âDet Ă€r överlag en knepig frĂ„ga. Genom att samtala om den upplevda situationen och gemensamt formulera förslag pĂ„ förbĂ€ttringsĂ„tgĂ€rder.â
NÀr det gÀller problemen med bussar anser Andreas Olofsson att de har tillrÀckligt med reservbussar. PÄ vintern Àr lÀget mer anstrÀngt och dÄ anlitas flera andra verkstÀder. Han anser att ledningen lyssnar.
âMen ibland Ă€r det verkligen en utmaning. I perioder Ă€r verkstaden riktigt ansatt och vi har ocksĂ„ haft personalbrist i perioder men dĂ€r Ă€r lĂ€get bĂ€ttre nu.â
AngĂ„ende bussarnas standard svarar han att det finns en facklig överenskommelse om byte av förarstolar. âKalla bussar Ă„tgĂ€rdas kontinuerligt och vi nyttjar extraresurser för detta nĂ€r det behövs eftersom tillsatsvĂ€rmare Ă€r ett problem under den kalla Ă„rstiden.â
SkellefteĂ„ Buss: Styrelsen viftar bort kritisk skrivelse â âDen Ă€r inte trovĂ€rdigâPersonal talar Ă€ven om trafikfarliga beteenden. Ăr introduktionen alltför kort?
âI dag kan vi mĂ€ta hur fort en buss kört vid varje givet tillfĂ€lle och visst finns det tillfĂ€llen dĂ„ det visat sig att bussar kört för fort eller vĂ„rdslöst. Vi försöker hantera alla kommande klagomĂ„l med instĂ€llningen att det ska nĂ„ fram till den det berör. Vi kommer ocksĂ„ att köpa in system till alla bussar som pĂ„ individnivĂ„ mĂ€ter alla förares körsĂ€tt och energiförbrukning. Introduktionsutbildningen har vi vissa fall varit för kort. Vi arbetar med dessa frĂ„gor i skrivande stund.â
En buss skenade i garaget och skadade fyra bussar. Varför finns ingen anmÀlan till Arbetsmiljöverket?
Det stÀmmer, det hÀr borde ha betraktats som ett allvarligt tillbud och en anmÀlan borde ha gjorts.