Varje år släpper företaget TS viktiga nyckeltal för print och digitala medier som är opartiskt granskade. Sifforna visar att Norrans upplaga 2017 låg på 18 500, varav 1 600 var eNorran. Det går att jämföra med 19 700 under 2016 då 1 200 hade eNorran.
Det innebär ett upplagetapp med minus 6,1 procent.
– Det är väl känt att det sker en förflyttning där läsare i allt högre grad tar del av nyheter digitalt, vilket också visar sig i upplagesiffrorna. Men faktum är, att om vi också inkluderar alla våra kunder som i dag har PLUS i dessa siffror, så har vi faktiskt fler betalade kunder i dag än vi hade vid samma tid förra året, säger Marcus Melinder, chefredaktör och ansvarig utgivare för Norran.
Han säger att en stor del av den digitala annonskakan idag äts upp av jättar som Facebook och Google.
– Annonser räcker därför inte till för att täcka mediehusens kostnader. Därför krävs det att även användarna betalar för vårt innehåll, säger Marcus Melinder.