SAS har aviserat att den tänker minska antalet flygstolar till Skellefteå med 35 procent i sitt vinterprogram som inleds vid månadsskiftet oktober-november och som gäller till slutet av mars. Det handlar då om att gå ned i flygplansstorlek på många avgångar. Idag använder SAS främst plan från Airbus 320-serien.
– För några avgångar kommer vi även fortsättningsvis att använda Airbus 320, men dessutom ska vi nyttja mindre plan och propellerplan, vilket faktiskt gör att vi kan öka antalet avgångar, berättar Rikard Steinholtz, ansvarig för samhällskontakter på SAS för Norran.
Anledningen är enligt honom huvudsakligen att den största kunden, Northvolt, inte finns mer.
– Vi har exceptionellt snabbt och kraftigt ökat antalet flygningar och flygstolar till Skellefteå i dialog med regionens företrädare för att inte vara en bromsklots för den gröna omställningen här, säger Rikard.
Denna ökning har skett i tätt samarbete med Northvolt och Skellefteå kommun.
– För att vi ska kunna fortsätta med nuvarande antal flygstolar måste vi veta att det finns en fortsatt efterfrågan av samma volym som gällt tidigare under vintersäsongen.
Både SAS och kommunen arbetar nu med att bidra till en klarare bild av hur efterfrågan ser ut.
– Får vi tydliga signaler om att det finns tillräcklig efterfrågan kan vi naturligtvis ompröva den nya inriktningen, berättar Rikard Steinholtz.
SAS informerade flygplatschefen Robert Lindberg och Skellefteå Flygråd för någon vecka sedan.
– Detta är naturligtvis inte en utveckling som vi är nöjda med, men vi har en god och konstruktiv dialog med SAS kring att hitta bra framtida lösningar för flyget till Skellefteå, berättar Robert.
– Den här tänkta neddragningen är inte alls bra för näringslivet i Skellefteå, kommenterar Åsa Andersson, vd för Västerbottens Handelskammare och ordförande för Skellefteå Flygråd.
Västerbottens Handelskammare kommer nu att be sina medlemmar att själva ta kontakt med SAS och berätta om hur mycket de tänker flyga framöver.
– Vi kommer också uppmana dem att köpa buntbiljetter så att SAS ser att de menar allvar, säger Åsa.
Det hon är mest kritisk till är att SAS tänker sätta in mindre flygplan på morgonen samt propellerplan på vissa eftermiddagsturer från Arlanda 17:55.
– Dessa turer är enligt våra uppgifter de mest bokade så den lösningen förstår vi inte alls, avslutar Åsa.