Detta bland annat för att minska trÀngsel, sÄ att kunder har möjlighet att komma nÀr det Àr fÀrre som shoppar.
De lÀgger Àven extra resurser pÄ att torka av ytor och knoppar och liknande.
â Vi jobbar för att hĂ„lla sĂ„ rent som möjligt. Vi jobbar med flera olika bitar för att man ska kunna kĂ€nna sig trygg och sĂ€ker hĂ€r, bĂ„de kunder och personal.
NÀr pandemin hÀrjade som vÀrst i mars och april blev det en stor dipp för köpcentrat.
â Men i övrigt har vi stĂ„tt oss ganska bra. I slutet av oktober var vi tillbaka till normallĂ€ge. Vi har ju normalt inte heller ett sĂ„ stort besökarantal som exempelvis Mall of Scandinavia.
Hon berÀttar att de studerat nÀr Citykompaniet har som flest besökare och det Àr mindre trÀngsel vid öppning och de sista timmarna före stÀngning.
â Vi tittar ocksĂ„ pĂ„ nĂ„gon form av skĂ€rmlösning för att man ska kunna hĂ„lla koll pĂ„ hur mĂ„nga som Ă€r inne i köpcentrat samtidigt. Ă andra sidan sĂ€ger det inte allt dĂ„ det inte talar om var personerna Ă€r. Vissa butiker ser ocksĂ„ över system för att bara tillĂ„ta ett visst antal besökare inne i butiken.
Hon betonar ocksÄ att det finns ett eget ansvar att följa riktlinjerna frÄn regionen och folkhÀlsomyndigheten vid besök.
Eftersom restriktionerna gÀller i fyra veckor vill hon avvakta med att uttala sig om julhandeln.
â Vi fĂ„r se. Vi hoppas smittspridningen lugnar ner sig. Nu kommer vi Ă€ven att börja med utkörning igen. Vi hade det i vĂ„ras men sedan minskade trycket pĂ„ det. Nu ökar det igen och vi vill Ă€ndĂ„ slĂ„ ett slag för den lokala handeln, sĂ€ger hon.