Förslaget innebär att det blir omfattande byggande vid torget på Sörböle. Totalt fem hus med upp emot 100 lägenheter. Dessutom blir det centrumverksamhet av olika slag i bottenvåningarna.
När förslaget i november var på samråd kom det många synpunkter från grannar. Flera opponerade sig mot att Brogatan kan öppnas upp för trafik igen. Det finns oro för en blivande "raggarrunda" genom området och att det inte ska bli lika barnvänligt som idag på torget.
Det anses att torget ska vara bilfritt och den som ska köra fram till något av de nya husen kan göra det från de olika sidogatorna.
Trots att Parkbron ska stängas för biltrafik finns oro för att gatorna i området ska få mer trafik när det blir fler lägenheter. I och med att bron stängs av minskar också utfarterna från området och befintliga gator befaras få mer trafik.
Flera som hörde av sig tycker att det ska göras parkeringar längs den breda Krukmakargatan för att minska risken för parkeringskaos.
Förslaget till detaljplan ska nu ut på en runda till, granskningen, bestämde bygg- och miljönämnden på torsdagens möte.
Ändringar som gjorts handlar om parkeringarna längs en gata, som blir längsgående istället för sneda. Då minskar antalet, vilket ska minska störningarna när folk smäller i bildörrar.
Det har också gjorts andra justeringar och det har tillkommit ett kvalitetsprogram för det blivande torget.
När det gäller fler parkeringar på Krukmakargatan skriver planavdelningen att man har tänkt på den lösningen, men det är inget man kan skriva i denna detaljplan, eftersom området ligger utanför. Det går att genomföra ändå.
När det gäller nya Söder Torg skriver planavdelningen att ett torg kan ha såväl tillåten som förbjuden fordonstrafik. På så vis tar inte planen ställning kring hur man ska få köra i framtiden.
Men om det skulle bli tillåtet att köra bil rakt över torget så skulle det vara i gångfart och knappast upplagt för "raggarrundor". Det hänvisas till gångfartsområdet utanför Bryggargatan där trafiken anses rulla långsamt och bra.
Det finns oro hos grannar över vibrationer i marken under byggtiden. Där hänvisas det till exploatören som har skyldighet att göra riskanalyser och i händelse av skador betala ersättning.
Exploatören ska också se till att regnvatten tas omhand på ett bra vis inom tomtmarken.