Nu har Skellefteå Droneport, som är Sveriges första stadsnära drönarflygplats, invigts. Den är förutom en flygplats även en test- och utvecklingsmiljö för framtidens drönartjänster. Här kan företag och organisationer testa och utveckla sina tekniker i verkliga förhållanden.
Själva invigningsceremonin avslutades med bandklippning där saxen levererades av en drönare. Bandet klipptes av Per-Erik Morén från Skellefteå Airport som varit en spindel i nätet under byggnationen.
– Här står vi idag med en plats som ska bli en grogrund för framtidens teknologiska utveckling. Tajmingen är ganska rätt då drönarutvecklingen går snabbt ute i världen, säger Robert Lindberg, vd för både Skellefteå Airport och Skellefteå Droneport i ett pressmeddelande.
– Vi är kända för att våga testa nytt. Vi testar, vi innoverar och gärna tillsammans med näringslivet, akademin, vårt innovationsbolag och kommunen. Skellefteå Droneport är ett lysande exempel på vad samarbete kan leda till, kommenterar Skellefteås kommundirektör Kristina Sundin Jonsson.
Den 28 juni är det dags för invigning av den nya parkserveringen vid Westmans och de sex nya sjöbodarna i Bygdsiljum. Invigningen förrättas av kommunstyrelsens ordförande Lorents Burman.
Finansieringen var länge en utmaning, men tack vare ett åtagande från fastighetsägaren Holmen, som stod för den största delen av investeringen kunde satsningen genomföras
Tillsammans har byborna lagt ner cirka 2 500 ideella arbetstimmar på projektet.
– Det är imponerande vad vi har åstadkommit tillsammans på drygt ett år. Det här är mer än ett byggprojekt – det är ett uttryck för gemenskap, framtidstro och lokal stolthet, säger styrelsen för Bygdsiljum Utveckling AB i ett pressmeddelande.
Trafikverket satsar på ökad beredskap när det gäller att trygga tågtrafiken. Därför har de anlitat Skelleftehamnsföretaget Railcare för att placera ut röjningslok över hela landet. De har sedan tidigare sju nya Effishunter-lok utplacerade. Nu har Railcare även tagit i bruk ett nytt modernt röjningslok i Gävle och i Ånge blir det en helt ny punkt på kartan som ersätter tidigare beredskap i både Ljusdal och Östersund. Loken bemannas av Railcares entreprenadförare. I början av 2026 etableras även ett röjningslok i Hallsberg
- Röjningsloken ska vara redo att rycka ut inom en timme från att en incident inträffat, och då effektivt röja det person- eller godståg som blivit stående på spåret. En insats som säkerställer att störningar kan hanteras snabbt vilket både näringsliv och resenärer har stor nytta av, berättar Fredrik Nordlander, projektledare på Railcare i ett pressmeddelande.