Ringde och utgav sig vara från banken: ”Tyvärr allt vanligare”

Läsare har hört av sig om personer som ringer och utger sig för att vara från Handelsbanken och ber om personliga uppgifter.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Skellefteå2018-10-18 15:59

En kvinna blev uppringd av en man som sa att han var från Norge och frågade vilken bank hon hade. Han uppgav att han kom från Handelsbanken och frågade om hon hade tappat sitt bankomatkort och frågade sedan efter personnummer och kontonummer.

Kvinnan berättar för Norran att hon var nyvaken och därför sa sitt personnummer. Men hon förstod sen att det var en bluff och ringde Handelsbanken och spärrade sitt kort.

Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken, skriver i ett mejl till Norran att bedrägerier är ett växande problem och att de förekommer hela tiden.

”Vi som bank kommer aldrig kontakta dig som kund och uppmana dig att logga in med BankID eller inloggningskort eller fråga efter koder och personnummer. Får du en sådan uppmaning ska du aldrig lämna ut någon information eller utföra något annat på begäran. Om du misstänker att någon kommit över dina inloggningsuppgifter måste du spärra ditt BankID med en gång”, skriver han.

I princip alla banker har drabbats av liknande typer av bedrägerier under det senaste året.

”Så kallad social engineering där bedragare lurar människor att lämna ifrån sig inloggningsuppgifter, kortuppgifter eller att betala falska fakturor, är tyvärr allt vanligare”, skriver Johan Wallqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om