Tre utredningar har under vintern gjorts om räddningstjänstens flytt. De lades fram till samhällsbyggnadsnämnden i fredags men politikerna tog inget beslut. De ville veta mer om utredningen kring ekonomi.
Norran har läst alla utredningarna och ser ett material med många om och men. Inget alternativ är tydligt bättre.
Det fann också de utredande tjänstemännen. Att de ändå föreslog flytt till Hedensbyn beror på att stan väntas växa i det området.
Personalens motstånd till flytten har växt fram successivt.
– Från början var vi lovade att allt skulle bli bra. Då var fler av oss positivt inställda, säger Patrik Granlund.
– Men sedan fick vi veta att flytten av övningsfält inte skulle bli av. Vi såg också andra negativa konsekvenser i utredningarna, tillägger André Waplan.
– I en enkät som vi gjorde i mars tyckte 91 procent av personalen att vi ska vara kvar.
– Vi flyttar gärna till något som är bättre eller lika bra. Men nu blir det till något som är sämre, säger Jakob Norberg.
Den främsta invändningen mot flytt är att ytorna utomhus blir små. Varje dag ska brandbilarna köras ut och alla funktioner testas. Det blir träning i vardagen, och anses särskilt bra för nyanställda. Exempelvis att köra upp hävaren när bilen står på lutande underlag. Några sådana omväxlande miljöer finns inte runt Östra Navet.
– Att flytta dit vore som att flytta från en villa med tomt till en lägenhet, säger Thomas Rickardsson.
Nästa hake, enligt personalen, vore avståndet till övningsfältet, tre kilometer.
Det skulle bli praktiska problem när man ska öva eftersom man samtidigt ska vara redo att dra ut på jobb. Om några är på övningsfältet och några är på stationen skulle man ha en splittring i gruppen redan när larmen kommer.
Att bemanningen måste öka när man ska göra övningar håller arbetsgivaren med om. Det talas om ökad årsarbetstid med cirka en procent. Det görs cirka 100 övningar per år.
Ännu ett problem som personalen ser är trafiken utanför Östra Navet. Avståndet mellan gatan och portarna är 13 meter, och det kan bli svårt att backa in brandbilar som har släp. Dels tvingas man blockera trafiken när man backar och dels kan det finnas oro att fotgängare/cyklister kommer mellan.
Till sist ser personalen begränsningar när det gäller utbyggnad. Om stan ska växa kan brandstationen behöva detsamma, men Östra Navet har de ytor de har.
- De invändiga ytorna är lämpliga för dagens behov, men sedan finns ingen möjlighet att växa när det exempelvis gäller verkstaden. På Solbacken finns däremot stora möjlighet att bygga ut, säger André Waplan.
Arbetsgivaren har i rapporten avfärdat en hel del av punkterna. De flesta problem borde kunna lösas, anses det.
De fyra fackliga ombuden är glada över att politikerna ville vänta med beslut. De hoppas nu på att ekonomiska rapporten ska bli mera rättvisande.
– Konsultens förslag var att nuvarande station behövde totalrenoveras. Visst behöver vi renovering, men de tog i för mycket, och ombyggnader går också göra successivt. Vi tror att man kan få ner investeringskostnaderna om vi stannar.
– Men det är ännu viktigare att se på de årliga driftskostnaderna, tycker André Waplan. Om det måste skapas en ny deltidskår i Kåge så kostar det mycket pengar, men stannar vi här på Solbacken så slipper de kostnaden. Härifrån kan vi klara hela det område vi täcker i dag.