Projektledaren om Östra leden: ”Bäst och billigast”

Efter långbänkar, omtag, bedömningar och samråd står det slutligen klart att E4-dragningen genom Skellefteå kommer att gå via Östra leden.
– Jättekul att äntligen få kliva in i nästa skede, säger Pia Törrö, projektledare vid Trafikverket.

Pia Törrö är projektledare vid Trafikverket för den nya E4:an.

Pia Törrö är projektledare vid Trafikverket för den nya E4:an.

Foto: Patrik Johansson

Skellefteå2025-05-23 01:00

Valet är gjort, nu börjar jobbet. Eller snarare; 2029 kommer det riktiga vägbygget att börja.

– Tiden fram till dess kommer att gå åt till olika inventeringar och konsultanalyser av vägplaneringar, hur djurlivet kan påverkas och liknande, säger Pia Törrö.

Redan 2012 kom en utredning fram till att Östra leden var den lämpligaste dragningen för en ny E4. Men utredningsarbetet pausades i väntan på finansiering. 

– Sedan hann mycket hända med planer på Norrbotniabanan och olika industrisatsningar. Dessutom har lagstiftningen gjorts om sedan dess.

När E4 genom Skellefteå hamnade i den nationella planen för transportinfrastruktur kunde planeringsarbetet tas upp igen. Förutom Östra leden har Trafikverket utrett dragningar genom Tuvan, Sundgrundsleden och Länk 372. Utredningsarbetet har tagit ungefär ett år.

Har det varit ett svårt val den här gången?

– Nej, det här förslaget var billigast, bäst ur miljösynpunkt och uppfyller flest projektmål när det gäller restider och trafiksituation. Det är också det alternativ som kommun och länsstyrelse förordat, säger Pia Törrö.

Pia Törrö, projektledare vid Trafikverket.
Pia Törrö, projektledare vid Trafikverket.

Har ni känt press på att komma till ett snabbt beslut?

– Nej, vi har varit medvetna om och hållit oss till tidplanen. Men det är klart att folk har frågat om varför vi gjorde om planen från 2012

Har ni fått många synpunkter från allmänheten?

– Ja, vi har ju haft samråd och delat ut broschyrer med de olika alternativen och fått ganska bra respons. Folk har dock mest tyckt till om vilket alternativ de varit emot och inte för. Men så är det nästan alltid vid sådana här tillfällen.

Den exakta dragningen är inte klar än, arbetet med den och andra detaljer kommer att pågå det närmaste året. 2033 ska vägen vara klar enligt planen och budgeten ligger på 1,4 miljarder kronor enligt 2021 års uppräkning.

– Vi ska börja titta på den exakta dragningen i korridoren, det finns ju lite olika möjligheter.

När arbetet väl sätter igång kommer det att få stor inverkan på den befintliga trafiken. Den nuvarande Östra leden är en av Skellefteås viktiga genomfartsleder.

– Det är också ett arbete vi ska sätta igång med nu. Vi måste ha genomtänkta omledningar av trafiken för att den ska fungera under byggnationen, avslutar Pia Törrö.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!