Torsdag den 7 juli hittades en minderÄrig flicka svÄrt skadad i ett skogsparti pÄ Morö Backe. Flickan vÄrdas pÄ Norrlands universitetssjukhus i UmeÄ. I onsdags hade hon Ànnu inte kunnat höras av polis.
â Och det beror pĂ„ hennes skadelĂ€ge. NĂ€rmare besked om hennes skador vill jag inte lĂ€mna i nulĂ€get, sa kammarĂ„klagare Andreas Nyberg dĂ„.
Efter hÀndelsen har en pojke kommit att misstÀnkas för mordförsök och senare ocksÄ grov vÄldtÀkt mot barn. Tidigare i veckan meddelade Andreas Nyberg att pojken ska genomgÄ en Äldersutredning.
Norran har gĂ„tt igenom dokumentation frĂ„n grundskolan i SkellefteĂ„ kommun kring den misstĂ€nkte pojken. Dokumentationen ger en bild av att han tidigt trivs i skolan och har god nĂ€rvaro. âHan vandrar ej ivĂ€g frĂ„n klassrummet och kommer oftast i tid till lektionernaâ, stĂ„r det i ett dokument. âHan Ă€r arbetsam och vi upplever att han trivs med arbetet i klassrummetâ, stĂ„r det i ett annat.
Idrott Àr ett av pojkens favoritÀmnen, dÀr han gÀrna deltar. PÄ rasterna tycker han om att spela fotboll eller Äka madrass.
Samtidigt som pojken beskrivs som arbetsam framgÄr det tydligt att han i ett tidigt skede har stort behov av stöd. Han behöver mycket lÀrarstöd pÄ alla lektioner och Àr i behov av tydliga rutiner. Flera gÄnger i veckan fÄr han enskild undervisning hos en speciallÀrare.
Enligt pojkens mamma var han sen med att börja prata och skolan beskriver hans ordförrĂ„d som kraftigt begrĂ€nsat. Samtidigt stĂ„r det att pojken har lĂ€tt för att skaffa kompisar. âHan har inga problem att ta ögontakt och kommunicerar genom gester och miner med sina kompisarâ, stĂ„r det i ett dokument.
VĂ„ren 2019 genomgĂ„r pojken flera utredningar, bland annat en psykologutredning och en pedagogisk utredning. Efter resultatet frĂ„n utredningarna görs bedömningen att pojken inte kommer att nĂ„ kunskapskraven för grundskolan. I psykologutredningen framkommer det Ă€ven att han har en medelsvĂ„r âintellektuell funktionsnedsĂ€ttningâ.
En social utredning slĂ„r ocksĂ„ fast att âde faktorer i bakgrund och miljö som framkommer i aktuell skolsocial kartlĂ€ggning inte fullt ut kan förklara xx svĂ„righeter att nĂ„ mĂ„len i skolanâ.
Hösten 2019 utreds pojken för flera fall av krĂ€nkande behandling mot andra elever. Han ska bland annat ha kallat en elev för âhoraâ och slagit en elev pĂ„ rumpan. I en anmĂ€lan framgĂ„r det att pojken pĂ„ en rast stör nĂ„gra elever, som försöker sĂ€ga ifrĂ„n innan de sedan ignorerar honom: âDĂ„ blir han mer nĂ€rgĂ„ngen och slĂ„r/tar han xx över bröstet och sedan âsmiskar han mig pĂ„ rumpan och springer ivĂ€gââ, stĂ„r det i anmĂ€lan.
VÄren 2020 bedömer skolans rektor incidenterna som ÄtgÀrdade, efter att pojken har flyttats till en annan skola.
I dokumentation frĂ„n Ă„ren efter skolbytet framgĂ„r det att pojken fortfarande trivs i skolan och anstrĂ€nger sig i skolarbetet, men har fortsatt behov av stöd. Matematik och svenska Ă€r extra svĂ„rt för pojken, men utvecklingen inom lĂ€sning och skrivande gĂ„r sakta men sĂ€kert framĂ„t. âHan jobbar pĂ„ bra under lektioner i klassrummet (...) I praktiska Ă€mnen som slöjd och musik kan han ibland vara lite slamsig.â
NÄgra ytterligare incidentrapporter kring pojken Àn de tidigare nÀmnda finns inte att hitta bland dokumentationen.