Ny helikopterflygplats i Skellefteå

Nu planerar regionen att bygga en ny helikopterflygplats på taket till Skellefteå sjukhus, liknande den som finns vid NUS i Umeå. 
Det innebär mer buller i området.

Ungefär såhär skulle det kunna se ut. Denna platta finns på Norrlands universitetssjukhus, NUS.

Ungefär såhär skulle det kunna se ut. Denna platta finns på Norrlands universitetssjukhus, NUS.

Foto: Klas Sjöberg

Skellefteå2025-04-28 01:00

Nyheten i korthet

  • Skellefteå sjukhus planerar att bygga en ny helikopterflygplats på taket till den nya vårdbyggnaden, liknande den vid NUS i Umeå.
  • En utredning visar att detta kommer att förändra bullerbilden i området, med störst påverkan på sjukhuset och närliggande bostadsområden.
  • Trots ökat buller förväntas inga bullerskyddsåtgärder behövas på grund av det begränsade antalet helikopterlandningar.

I dag finns en helikopterflygplats på marken på södra sidan om sjukhuset. Där landar cirka 60 helikoptrar per år av modellen Airbus.

Tanken är att bygga en ny helikopterplatta på taket till den nya vårdbyggnaden som nu byggs. Därifrån ska helikoptern vid start stiga rakt upp 50 till 60 meter för att sedan stiga till 300 till 500 meter. Den går ner till 60 meter 100 meter från plattan vid landning.

Här syns den vårdbyggnad som ska byggas med helikopterplattan markerad på taket.
Här syns den vårdbyggnad som ska byggas med helikopterplattan markerad på taket.

Och vilken betydelse har detta? Jo, det blir såklart en annan bullerbild i området. Även Norrbotniabanan, när den är klar, och trafiken bidrar till buller. Det visar en utredning som konsulten Tyréns har gjort för detaljplanearbetet i området.

Blå färg visar var det kan bli mest buller, över 90 decibel och färgerna mellan det och grönt visar en fallande skala där ljudnivån är 65 till 70 vid den gröna färgen. Detta vid inflygning från alla riktningar.
Blå färg visar var det kan bli mest buller, över 90 decibel och färgerna mellan det och grönt visar en fallande skala där ljudnivån är 65 till 70 vid den gröna färgen. Detta vid inflygning från alla riktningar.

Eftersom det är rätt få landningar med helikoptrar så föreslås det vara acceptabelt med 85 decibel utomhus vid bostäder i omgivningen. Kartor visar att bullret främst drabbar själva sjukhuset men också intilliggande bostadsområden. Skulle helikoptern flyga in från norr så finns risk att det blir mer buller än så eftersom de ligger uppe på en höjd, enligt konsultens beräkningar. Men det är inte bestämt hur helikoptrarna ska flyga in mot plattan.

Grafiken visar ljudnivåer med inflytning västerifrån.
Grafiken visar ljudnivåer med inflytning västerifrån.

I detaljplanen framgår att en normal fasad på ett nytt hus tar bort cirka 30 decibel och äldre hus med 25 decibel. Eftersom det är så få flygningar så förväntas det inte behövas bullerskyddsåtgärder.

Tyréns skriver även att ljudnivåerna från väg- och tågtrafik efter att Norrbotniabanan byggts kommer att vara på 66 till 88 decibel i den södra delen. Det är ungefär i paritet med ljudnivån hos en dammsugare eller gräsklippare. Ett godståg ligger på cirka 80 decibel för jämförelse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!