I dag finns en helikopterflygplats på marken på södra sidan om sjukhuset. Där landar cirka 60 helikoptrar per år av modellen Airbus.
Tanken är att bygga en ny helikopterplatta på taket till den nya vårdbyggnaden som nu byggs. Därifrån ska helikoptern vid start stiga rakt upp 50 till 60 meter för att sedan stiga till 300 till 500 meter. Den går ner till 60 meter 100 meter från plattan vid landning.
Och vilken betydelse har detta? Jo, det blir såklart en annan bullerbild i området. Även Norrbotniabanan, när den är klar, och trafiken bidrar till buller. Det visar en utredning som konsulten Tyréns har gjort för detaljplanearbetet i området.
Eftersom det är rätt få landningar med helikoptrar så föreslås det vara acceptabelt med 85 decibel utomhus vid bostäder i omgivningen. Kartor visar att bullret främst drabbar själva sjukhuset men också intilliggande bostadsområden. Skulle helikoptern flyga in från norr så finns risk att det blir mer buller än så eftersom de ligger uppe på en höjd, enligt konsultens beräkningar. Men det är inte bestämt hur helikoptrarna ska flyga in mot plattan.
I detaljplanen framgår att en normal fasad på ett nytt hus tar bort cirka 30 decibel och äldre hus med 25 decibel. Eftersom det är så få flygningar så förväntas det inte behövas bullerskyddsåtgärder.
Tyréns skriver även att ljudnivåerna från väg- och tågtrafik efter att Norrbotniabanan byggts kommer att vara på 66 till 88 decibel i den södra delen. Det är ungefär i paritet med ljudnivån hos en dammsugare eller gräsklippare. Ett godståg ligger på cirka 80 decibel för jämförelse.