Planen för fotbollshallen visas för allmänheten

Tankstationen för biogas måste flyttas innan fotbollshallen får användas.
Dessutom måste Norrbölegatan byggas om, så att inte regnvatten rinner rakt in i hallen.
Det framgår av förslaget till detaljplan som nu är ute för samråd. 

Rivning och sanering pågår på tomten Wrangel 23 där fotbollshallen ska byggas. Arkivbild från tidigare i vår.

Rivning och sanering pågår på tomten Wrangel 23 där fotbollshallen ska byggas. Arkivbild från tidigare i vår.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2025-06-11 18:00

Fotbollshallen ska bli gigantisk, den täcker i princip ett helt kvarter och får bli 24 meter hög.

Storleken får konsekvenser när man bygger, det handlar bland annat om regnvatten och skuggor.

När det gäller vatten så rinner det i dag från Norrvalla idrottsplats och rakt igenom området där Skelleftebuss gamla lokaler fanns. Det måste nu ändras, och därför ska Norrbölegatan göras om, och få lägre körbanor. Då ska vattnet rinna längs gatan istället, och ta sig förbi kvarteret Wrangel ner till Järnvägsleden, där det sedan ska rinna vidare mot E4. 

Det anses inte bra om det rinner mot öster, för då hamnar det i den blivande tunneln mot Grenvägen.

När det gäller skuggor så planeras två lägre partier som bara får vara åtta meter höga, i norr och väster. På så vis kommer den högsta punkten lite längre in på tomten och därmed längre från grannarna. 

Upp till vänster ses hur stor fotbollshallen ska bli, den täcker ett helt kvarter. Biogasstationen måste troligen flyttas, och till höger ses saneringsarbeten som gjorts på tomten.
Upp till vänster ses hur stor fotbollshallen ska bli, den täcker ett helt kvarter. Biogasstationen måste troligen flyttas, och till höger ses saneringsarbeten som gjorts på tomten.

Men största åtgärderna i samband med byggandet handlar om risker för olyckor. Det finns tre stora riskmomentet nämligen närheten till järnvägen, genomfartsvägen Järnvägsleden samt tankstationen för biogas. 

När det gäller järnvägen så har länsstyrelsen bestämt att 65 meter är gränsen för när man måste beakta riskerna för farligt gods. Avståndet mellan fotbollshallen och järnvägsspåret blir 68 meter, därför ska riskerna inte utredas.

Värre är det med närheten till den stora genomfartsvägen. Där körs lastbilar med olika slags farligt gods som kan börja läcka eller hamna i en trafikolycka. Det måste byggas något slags skydd mot att en lastbil kör in i fotbollshallen, det kan vara räcke, mur, dike eller vall. 

Ytterväggen mot söder ska dessutom vara i ett obrännbart material. Eventuellt ska även taket på fotbollshallen vare obrännbart. Intaget till ventilationen ska vara så långt som möjligt från genomfartsleden.

Farligast av allt i närområdet är dock tankstationen. Risken är att det blir ett utsläpp i samband med lastning i gaslagret och att det antänds. Enligt förslaget så måste tankstationen flyttas innan fotbollshallen tas i bruk. Alternativet hade varit att ha brandskyddad vägg även på husets östra sida. 

Anledningen till höga krav när det gäller farligt gods är att fotbollshallen kan rymma mycket folk. Förutom de som tränar/spelar så ska det kunna finnas 500 personer på läktarna. 

Förslaget till detaljplan är ute för samråd till 12 augusti, och vem som helst får tycka till. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!