Parkeringsbolag föreslås – kan ge högre taxor

Kommunen bör bilda ett särskilt bolag för de kommunala parkeringarna. Då blir det högre krav på affärsmässighet vilket kan ge högre taxor.

En fördel som nämnts med parkeringsbolag är att reglerna kan vara enhetliga och lättare att förstå.

En fördel som nämnts med parkeringsbolag är att reglerna kan vara enhetliga och lättare att förstå.

Foto: Pär Lindström

Skellefteå2021-04-29 19:00

Hanteringen av parkeringsplatser inom kommunen och dess bolag är komplex. Parkeringar ägs av både kommunen själv och av Skebo, Skellefteå industrihus, Skellefteå kraft och Skellefteå airport. 

Ägarna driver vissa parkeringar själva, exempelvis för hyresgäster och personal. De hyr också ut vissa ytor till kommunen som i sin tur upplåter platser till allmänheten.

Förslaget är nu att allt detta ska renodlas genom att det bildas ett kommunalt parkeringsbolag. Det skulle ta över de tio anställda som finns på kommunens parkeringsavdelning. 

En skillnad som uppstår är att bolag måste jobba affärsmässigt på ett annat sätt. Kommunfullmäktige kan genom sitt ägardirektiv bestämma hur bolaget ska jobba, och man kan sätta ett ganska lågt avkastningskrav. 

Men bolaget måste gå med plus, och kommunfullmäktige avsäger sig en del makt som de normalt har när de kan bestämma taxorna. Med ett bolag kan de bara i allmänna ord bestämma hur nivåerna ska vara på taxor och avgifter, och sedan måste de politiker man sätter in i bolagsstyrelsen bevaka detta.  

Samhällsbyggnadsnämnden beslöt vid senaste mötet att föreslå den här bolagiseringen. Förslaget ska nu vidare till kommunfullmäktige. 

Förslaget grundar sig på en konsultutredning som gjorts av Tyréns. 

Utredaren rekommenderar att man i minsta möjliga mån ska ha reserverade parkeringar för personal. Istället bör målet vara att samnyttja platser. 

Det talas mycket om subventioner. Att anställda bör betala lika mycket som parkeringen kostar, så att de som nyttjar andra färdmedel inte ska subventionera. 

Samma synsätt gäller för allmänheten. De som använder parkeringar bör betala vad det kostar, så att skattebetalare som inte har bil inte är med och betalar. 

I förslaget slås det tydligt fast att man bör tillämpa marknadsmässiga priser. 

– En viktig aspekt när man ska jobba marknadsmässigt är att utbud och efterfrågan ska styra, säger kommunens verksamhetschef för parkering, Ronny Söderberg. 

Frågan är då om taxorna skulle höjas.

– När det gäller besökare så måste taxorna ses över. De har en längre tid haft olika slag av rabatter, vilket inneburit att de inte har indexhöjts. I synnerhet kan taxan behöva höjas för längre besök, säger Ronny Söderberg.

– När det gäller personalparkeringar för kommunal personal så finns inget generellt behov att höja. De ligger i det stora hela på en marknadsmässig nivå, tillägger han. 

Hur det blir med de kommunala bolagens personal är oklart. Det påpekas i rapporten att de som jobbar på Skebo och Skellefteå Industrihus har fri parkering. Så är det också på Skellefteå Kraft. Istället betalar man förmånsskatt till staten. (Under pandemin är parkering dock skattefri).

– Hur personalparkering och annat ska lösas måste utredas och bestämmas senare. Konsulten har föreslagit att det ska göras fler utredningar, säger Ronny Söderberg. 

Oavsett hur det blir med bolag så ska kommunen behålla sina gatuparkeringar i egen regi. Eftersom de ligger på allmän mark måste de skötas av en myndighet. Tanken är att samhällsbyggnadsnämnden ska köpa tjänsten av det nya bolaget.

Det nya parkeringsbolaget blir ett dotterbolag inom Skellefteå Stadshus AB, det vill säga en "syster" till exempelvis Skebo, Skelleftebuss och Kulturhusbolaget, för att nämna några. 

Förslaget går nu vidare genom den kommunala hierarkin. 

Så kostar det

Så här kostar det i dag att parkera i Skellefteå innerstad. (Zon 1):

En timme: 10 kronor

Två timmar: 15 kronor

Från timme tre: 15 kronor per timme. 

Parkerar man lite utanför, i zon två, är taxan: 

En timme: 8 kronor.

Två timmar: 10 kronor

Från timme tre: 10 kronor per timme

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!