Trafikverket tänker göra en ny utredning kring placeringen om E4 flyttas från centrum. Orsaken är att den liggande vägutredningen befaras vara inaktuell med tanke på hur mycket som händer i Skellefteå.
Utredningen gjordes åren 2008-2012 och kostade cirka tio miljoner.
– Vi ska inte börja från början, utan nyttja alla undersökningar som gjordes och fortfarande är relevanta. Men trafikflödena måste så klart förnyas, säger Maria Nordström, planerare på Trafikverket Region Nord.
– Väglagen har ändrats och nu kallas det lokaliseringsutredning istället för vägutredning. Vi ska givetvis följa alla processer som lagen kräver, både för vår egen skull och för medborgarnas.
Något som brukar ta mycket tid i planarbete är samråden med allmänhet och myndigheter.
Maria Nordström säger att det ska göras nya samråd oavsett vilket stråk som väljs. Men extra viktiga är samråd om undersökningen pekar mot ett nytt stråk, för där har ju de boende inte haft chans att tycka till tidigare.
Men än finns det tid att fundera på formalia. Det är ju inte ens beslutat om det blir några pengar.
– Trafikverket Region Nord har fört fram E4-flytten som ett viktigt projekt. Vi förde även fram de etapper av förbättrad E4 som fattas mellan Umeå och Skellefteå. Nu återstår att se hur dessa prioriteras när Trafikverket centralt ska lämna sitt förslag till regeringen. Då ställer man alla förslag från hela landet mot varandra.
Detta förslag ska presenteras den 30 november.
– Sedan ska regeringen besluta om transportplanen för 2022-2033 och först när den presenteras vet vi om det anvisas pengar. Då kan eventuell planering börja.
– Det enda som vi har bestämt hittills är att det måste bli en ny genomgång av placeringen om E4 ska flyttas. Det har vi också meddelat till Skellefteå kommun, säger Maria Nordström.
När en lokaliseringsutredning gjorts är nästa steg en vägplan.
– Vi har bedömt att en flyttning av E4 i Skellefteå kostar mellan 1,3 och 1,4 miljarder i dagens penningvärde. Det är totalsumman för både planering och byggande. Det är denna summa som Trafikverket och regeringen nu ska överväga när olika byggen i landet ställs mot varandra, avslutar Maria Nordström.
Vi backar nu bandet för lite historik: Debatten om flyttad E4 hade pågått länge, och dåvarande Vägverket gjorde en första förstudie 1994. Den ledde dock ingen vart.
Nästa förstudie gjordes 2006-2008, som följdes av vägutredning 2008 - 2012.
Alternativ som successivt slopades var Gunsen Nord, Gunsen Syd och Tuvan. De slopades för att de låg för långt utanför stan och skulle användas av för få resenärer. I det läget var bara åtta procent av de som körde på E4 i Skellefteå på genomresa.
Därmed skulle alternativen bli för dyra, eftersom lönsamheten mättes efter hur många som skulle köra längs vägen.
Dessutom var terrängen svår, och det fanns miljövärden att ta hänsyn till.
Det diskuterades också olika förslag inne i Skellefteå. Dels att inte göra något alls, och dels att göra vissa förbättringar i nuvarande läge.
Ett spektakulärt förslag var att gräva ner E4 genom stan så att vägen skulle gå i en "ränna" medan korsande gator skulle gå i broar över.
Vägutredningen var klar 2012 och resultatet tillkännagavs den 26 september. Trafikverket hade valt alternativ Östra leden för att bygget blev billigare när flera vägar redan fanns, och att tillräckligt många väntades köra den.
Politiker och press skjutsades i buss till Hedensbyn och ett kostsamt löfte gavs och skrevs under av Skellefteå kommun. Kommunen lovade att bekosta 30 procent av bygget, vilket då innebar 270 miljoner. Något som ledde till politisk strid, eftersom det ansågs att staten ska stå för hela bygget.
– Det är trist att vi ska behöva göra så här, sade kommunalrådet Bert Öhlund, men fattade pennan och skrev på papperen mot planeringschefen Lars Hedqvists rygg. Regionchefen Arnold Vonkavaara skrev på för Trafikverkets del.
Avtalet löpte ut 2020 och har inte förnyats, så nu finns inga löften.
Beskedet om Östra leden gav både besvikelse och glädje, berorende på var folk bodde i de diskuterade stråken.
Som läget är nu kan alltså ingen känna sig riktigt säker, eftersom processen åtminstone delvis ska göras om.