Nytt industriområde vid Burträskvägen – arsenik är en hake

Ett utbyggt industriområde planeras i backen intill Burträskvägen. Detaljplanen är nu ute på samråd.

Här är planområdet inringat. Smala vägen rakt genom området är gamla Burträskvägen, och till höger ligger den nya väg 364. Gamla sop- och jordtippen syns tydligt i mitten på bilden, och söder därom ligger en miniracingbana.

Här är planområdet inringat. Smala vägen rakt genom området är gamla Burträskvägen, och till höger ligger den nya väg 364. Gamla sop- och jordtippen syns tydligt i mitten på bilden, och söder därom ligger en miniracingbana.

Foto: Illustration: Skellefteå kommun

Skellefteå2019-12-30 06:15
Här är planområdet inringat. Smala vägen rakt genom området är gamla Burträskvägen, och till höger ligger den nya väg 364. Gamla sop- och jordtippen syns tydligt i mitten på bilden, och söder därom ligger en miniracingbana.
Här är planområdet inringat. Smala vägen rakt genom området är gamla Burträskvägen, och till höger ligger den nya väg 364. Gamla sop- och jordtippen syns tydligt i mitten på bilden, och söder därom ligger en miniracingbana.

Det handlar om ett område på 40 hektar som främst ägs av Skellefteå kommun. Redan 2012 fick planverksamheten i uppdrag att göra en detaljplan, men först nu kommer den alltså ut för samråd.

Marken ligger på båda sidorna av gamla Burträskvägen upp i backen mot asfaltverket. I öster går området ända mot nya Burträskvägen (väg 364), där det för övrigt planeras för två nya infarter.

En av de nya infarterna kan på sikt förlängas, och gå i en sväng förbi travbanan och ner till Karlgårdsleden. Så långt sträcker sig dock inte den aktuella planen.

Bränngrop

Den främsta haken med området är att det ligger en gammal bränngrop där. Den användes 1945-1969, och det antas ligga cirka 70 000 kubikmeter brända sopor blandat med jord.

Efter 1969 användes den som jordtipp och totalt har tippen ett djup av cirka 12 meter ner till den naturliga marken.

De gamla soporna alstrar gas, även om mängderna inte är på explosiv nivå. Det har satts upp särskilda regler, och får inte byggas något annat än skärmtak på just den marken. Haken med gasen är annars att den kan sippra in i källare via rördragningar.

I slänterna från tippen ska det inte få byggas något alls, eftersom det kan finnas rasrisk. Det området ska avsättas som naturmark.

Blått är den blivande industrimarken, grönt ska sparas som natur. De grå ränderna är nuvarande eller blivande gator. Den sneda gatan som går in från väg 364 är den som senare kan få förbindelse till Karlgårdsleden och centrumbron. Den föreslås också få en ny anslutning till Betongvägen.
Blått är den blivande industrimarken, grönt ska sparas som natur. De grå ränderna är nuvarande eller blivande gator. Den sneda gatan som går in från väg 364 är den som senare kan få förbindelse till Karlgårdsleden och centrumbron. Den föreslås också få en ny anslutning till Betongvägen.

Det har gjorts markanalyser som visar höga halter av tungmetaller, främst arsenik. Som mest är nivåerna fem gånger högre än riktvärdet.

Metallerna kan delvis ha kommit med jorden som tippats, men främst anses den komma från luften. Detta eftersom halterna är högst i ytlagret.

Halten av arsenik i marken är något högre i Skellefteåområdet än landet i övrigt, påpekas det i planbeskrivningen. Det beror dels på berg- och jordarter och dels på spridning via luften från industrier.

Täcka tungmetallerna

Eftersom industriområdet mest ska ha grusade eller asfalterade ytor anses säkerheten för människor bli bättre vid exploatering. Då får man bort det ytmaterial som har höga halter.

Ytmaterialet behöver inte köras bort, utan det kan användas som fyllnadsmaterial. All sådan ytlig jord måste sedan täckas av minst en meter fyllnadsjord som tillförs utifrån.

På ställen där mark ska vara orörd naturmark ska man ta fler prover för att utröna om översta lagret måste schaktas bort.

Sluttande mark

Ännu en hake med området är att det ligger i en bergssluttning. Lutningen är 25 meter från den högsta till den lägsta punkten.

Eftersom det nya industriområdet hamnar nära väg 364 och E4 anses det passa bra för företag som har stort transportbehov, exempelvis partihandel, handel med skrymmande varor, lager, återvinning, byggföretag.

Husen som byggs får vara max 15 meter höga till nock.

Förslaget till detaljplan är ute på samråd till 28 januari och vem som helst får tycka till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!