Take Off fick en ny arrendator på senvintern i år. Niklas Hansson, som även haft restaurangen tidigare, driver den nu.
– Övergången mellan oss och den förre arrendatorn tog tid – och sedan har det varit sommar, säger Linn Johansson som jobbar med Lisa Marklund och Emma Andersson.
– Det är nu vi har haft tid att se hur vi kan utveckla verksamheten, fortsätter hon.
Förnyelse
Den entusiastiska trion ser möjligheter att förnya restaurangen.
– Vi riktar först och främst in oss på resenärerna, men vi har också frågat oss: Vad kan vi göra annars under den tid vi är här? berättar Lisa Marklund.
Det har bland annat inneburit en medveten satsning på sociala medier, bland annat för att kunna vara tydliga med öppettiderna som ju är kopplade till avgångar.
Lokalt nav
Vidare så ser restaurangen en möjlighet att bli ett nav lokalt.
– Vi kommer att erbjuda mat för avhämtning och det ska vi försöka promota ännu mer. Mellan avgångarna kommer vi att ha tid att arbeta med det, säger Linn och konstaterar att de mest logiska kunderna för den servicen finns i närområdet.
Souvas storsäljare
Samtidigt har trion under sommaren sett att det finns ett stort intresse för det lokala på ett annat. En ny lokal kopplad maträtt som redan kommit på menyn har blivit en rejäl säljare, souvas, rökt renkött.
– Det finns många som känner till souvas, men som inte har provat, berättar Linn.
De holländska turisterna som kom till Skellefteå sökte lokala souvenirer, som sådant som var älgkopplat.
– Vi tittar nu på hur vi kan höja oss, säger Lisa och trion konstaterar att de nu ska se över möjligheter till lokala samarbeten.
– Vi vill spegla Skellefteå, litet och mysigt, förklarar Linn.