På Skellefteå kommuns morgonmöte med näringslivet, som genomfördes under fredagen, var det flygfrågorna som ventilerades. Skellefteå Airports vd Robert Lindberg berättade att han har många bollar i luften när det gäller nya direktlinjer.
– Det handlar om Köpenhamn, London, Paris, Amsterdam och Göteborg. Alla kommer inte att bli av men det är ju häftigt om någon eller några av dessa destinationen kan bli verklighet, säger han.
Frågan är om inte Köpenhamn ligger närmast till hands. Martin Kotte som är försäljningschef för SAS i Sverige berättade under mötet att SAS, som kom ur sin rekonstruktion i augusti med Air France-KLM som majoritetsägare, valt att prioritera Köpenhamn som hubb.
– Och från Köpenhamn kan man nå många destinationer runt om i världen, konstaterar han.
SAS har ända sedan flygplatsen i Skellefteå öppnade haft Skellefteå som en destination.
– Vi vill nu växa tillsammans med Skellefteå, säger Martin Kotte.
Norwegian börjar återigen flyga på Skellefteå den 28 oktober fem dagar i veckan.
– Vi börjar lite försiktigt och har målet att öka antalet avgångar, berättar Norwegians kommunikationsdirektör Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Norwegian köpte förra sommaren upp det norska flygbolaget Widerøe.
– Detta skulle kunna leda till nya linjer mellan norra Norge och Skellefteå, säger hon.
Robert Lindberg berättar att Skellefteå Airport är den enda av Sveriges tio största flygplatser som ökat antalet resenärer sedan 2019. Närmare bestämt handlar det om en ökning med 8,9 procent.
När det gäller frågan om Skellefteå Airport i framtiden ska drivas av statliga Swedavia konstaterar Robert Lindberg att detta är något som bereds av regeringskansliet och som Skellefteå kommun sedan ska besluta om.
Vad gäller en eventuell ny terminalen på Skellefteå Airport, som skulle kosta mellan 600 och 800 miljoner kronor att bygga, har han stora förhoppningar om att den blir av.
– Utan en ny terminal blir det svårt att klara den tillväxt som nu sker på Skellefteå Airport. I år har Skellefteå växt med 1 861 personer, vilket blir 53 personer i veckan, säger Robert Lindberg.
Förutom SAS och Norwegian har också Ryan Air en direktlinje till Gdansk i Polen.
– Den har blivit en riktig succé, berättar Robert Lindberg.