Ny vd för kommunikationsbyrå i Skellefteå

Här kommer en affärslivsrond från regionen.

Fanny Lövbom, Peter Westermark och Åsa Stocksén.

Fanny Lövbom, Peter Westermark och Åsa Stocksén.

Foto: Pressbild

Skellefteå2025-06-11 01:00
  • Peter Westermark tar över som vd på Henson i Skellefteå, som firar 20 år. Åsa Stocksén fortsätter som kundansvarig och delägare, medan Fanny Lövbom kliver in i ägargruppen.
  • NCC går in i fas två av Bolidens elektrolysverksbygge på Rönnskär med nya order värda 160 miljoner kronor, inklusive betong- och smidesarbeten.
  • Skellefteåbyrån GRIT leder MedMera Banks största kampanj ”Mänskliga reaktioner”, som med humor belyser bankfrustrationer och erbjuder lösningar.

Peter Westermark tar nu vid som vd efter Åsa Stocksén på kommunikationsbyrån Henson i Skellefteå som fyller 20 år. Åsa fortsätter som kundansvarig och delägare. Sedan 2005 har Henson vuxit från två medarbetare till att i dag vara 28, jämnt fördelade mellan Skellefteå och Umeå. 

Fanny Lövbom har jobbat på Henson i tre år som kommunikationsstrateg. Nu kliver hon in i ägargruppen, som även består av Mikael Pettersson, Peter Westermark, Fredrik Forsmark, Emma Zimdahl och Åsa Stocksén.

Peter Westermark har arbetat på Henson sedan 2008.

– Vi gillar den riktning vi har stakat ut och den kompetens vi har samlat på byrån. Med utgångspunkt i nära och starka samarbeten kan vi hjälpa många typer av kunder och lösa många slags utmaningar, säger Peter Westermark i ett pressmeddelande.

Åsa Stocksén beskriver förändringarna i ledningen och ägargruppen som en naturlig utveckling: 

– Det känns som rätt tid. Jag och Peter har arbetat tillsammans under många år och kommer att fortsätta med det, nu i delvis nya roller, kommenterar hon.

Boliden Rönnskär.
Boliden Rönnskär.

Bygget av Bolidens elektrolysverk på Rönnskär går nu in i fas två. I den första fasen hade NCC order för cirka 700 miljoner kronor. I den andra fasen har de också en stor roll och ska utföra betongarbeten, taktäckning, golvgjutning och ledningsdragning i mark, och även omfattande smidesarbeten. Det handlar under andra kvartalet i år om order för 160 miljoner kronor. 

– NCC har kunnat bidra redan från start med vår expertis inom anläggning och industribyggnader i nära samarbete med Boliden. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i återuppbyggnaden av elektrolysverket efter det intensiva första året, säger Niklas Sparw, affärsområdeschef NCC Building Sweden i ett pressmeddelande.  

Bild från kampanjen "Mänskliga relationer"
Bild från kampanjen "Mänskliga relationer"

De ny ordrarna är jämnt fördelat inom affärsområdena NCC Infrastructure och NCC Building Sweden vilka utför arbetet tillsammans.

Byrån GRIT, med rötterna i Skellefteå, har fått ett nytt nationellt uppdrag. De leder mediastrategin bakom MedMera Banks största rikskampanj hittills – ”Mänskliga reaktioner”. Den speglar vardagens bankfrustrationer med humor och igenkänning.

– Vårt uppdrag är att se till att varje investerad krona ger både räckvidd och mätbara affärsresultat, kommenterar Ludwig Olofsson, strateg och partner på GRIT i ett pressmeddelande.

– Vi vänder irritationen till ett leende och visar samtidigt att det finns ett enklare alternativ, säger Gustav Österman kundansvarig på The ROMI Agency som utformat kampanjen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!