Efter några års frånvaro är JC tillbaka i butiksumeå. Och med sig har de en ny teknik med förhoppningen att överbrygga glappet mellan e-handel och traditionell butiksförsäljning.
– Det är precis så vi tänker. Ambitionen med det här butikskonceptet är att föra e-handeln in i butiken och ändå låta kunden dra nytta av personalens expertis och service, säger Stefano di Martino, vd för butikskedjan, som flugit upp för öppningen.
Till utseendet är butiken en tillbakagång till klassisk jeansbutik. Byxorna ligger i väggfasta boxar i hyllsystem fördelade efter varumärke och färg. I entrén till butiken står två skärmar där kunden fyller i sina specifika önskemål i fråga om färg och form. Utifrån de valen föreslår systemet jeansmodeller som motsvarar kundens önskemål genom att jeansboxen börjar lysa.
Varit bråda dagar
Butiken som bara säljer jeans öppnar under torsdagen och det har varit bråda dagar för butikschef Madeleine Mariannesdotter.
– Jag har varit med och öppnat nya restauranger tidigare och vet vilka krav som då. I det här fallet är det ett helt nytt koncept och en typ av butik som är unik och då är kraven som ställs speciella i det avseendet att ingen har något facit eller liknande erfarenhet, säger hon.
”Enkel etablering”
Stefano di Martino nickar instämmande och säger:
– Om vi bortser från tekniken är det här en enkel etablering. Eftersom vi eftersträvat enkelhet i utseendet är byggnationen ett litet problem. Utmaningen är att integrera tekniken, säger han.
Butiken på Avion är den första i sitt slag. Koncernen planerar dock redan för fler och om allt går i lås är ambitionen att öppna ytterligare åtta butiker under året.
– Att få vara först är kul. Då kan man alltid luta sig mot det. Sen tycker jag det är kul att få vara med och ta varumärket tillbaka till Umeå. För mig känns det extra särskilt eftersom JC-butiken i Kungspassagen var en sån viktig del i min uppväxt. Då hängde man ju där efter skolan flera dagar i veckan, säger Madeleine Mariannesdotter.
Finns riktiga människor
Hon avslutar med att påpeka att trots den nya tekniken så kan de som vill handla jeans på det traditionella sättet naturligtvis få vanlig hederlig hjälp av personalen i butiken också.
– Service av riktiga människor ska inte underskattas, säger hon och ler.
Mattias Åkerlund//Affärsliv24