Sedan två år har Skellefteå kommun en hastighetsplan som säger att hastigheten i bostadsområden ska vara max 40 kilometer i timmen. Den beslutades i maj 2016.
Men införandet har gått trögt.
- Vi har inte haft bråttom utan vi har väntat på ett riksdagsbeslut om att bashastigheterna ska bli 40 respektive 60 kilometer i hela landet.
- I så fall behöver vi inte fatta några egna beslut, utan regeln införs automatiskt, säger Ola Burström (S) , ordförande i tekniska nämnden.
Två beslut finns
Men några ändringar på riksnivå har inte gjorts, och tekniska nämnden har nu börjat ta egna initiativ. Först ut var Stämningsgården, och därefter Degerbyn.
Stämningsgården är redan genomförd och skyltarna är på plats. När det gäller Degerbyn så införs ny fart i månadsskiftet juli-augusti 2018.
Anton Åberg jobbar med trafikfrågor på samhällsbyggnad. Han säger att övriga stan nu troligen ska följa efter, och att man tar områdena allt eftersom från väster till öster.
Allt eftersom
För att man ska hinna bereda besluten och sätta upp skyltar tas områdena ett i taget.
- Det är också viktigt att vi skapar sammanhållna områden så att det blir tydligt för bilisterna vad som gäller, säger han.
Det är inte säkert att alla gator i ett område får sänkning till 40 km/timmen, utan det kan vara högre farter på genomfartsvägar om de bedöms lämpliga.
Inte på orterna
Hastighetsplanen gäller för Skellefteå, Bergsbyn, Ursviken, Skelleftehamn och Örviken.
Från början ingick även andra tätorter, men trafikverket var kritiskt till att man ville sänka till 40 km generellt där, det ansågs vara obefogat. Kommunen backade då, och orter såsom Byske, Bureå, Burträsk med flera ligger därför utanför och fortsätter tills vidare att ha 50 km/timmen som bashastighet.
Vid skolor och förskolor är det oftast 30 km/timmen, det gäller i hela kommunen.
Hastigheten sänks på nästan alla Skellefteås gatorMest debatt väntas om Kanalgatan och genomfartsgatorna