Andrés Wikhede är en av de Northvoltarbetare som blev uppsagda och i samband med det registrerade sig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande. En kort tid efteråt blev han uppringd av en kvinna som påstod sig vara från Arbetsförmedlingen. Samtalet kom från ett vanligt mobiltelefonnummer.
– Hon måste ha fått mina uppgifter från Arbetsförmedlingen på något sätt. Hon sa att vi hade ett inbokat möte om ett par veckor men att det fanns möjlighet att ta det via telefon istället.
Men ganska snart började Andrés ana oråd.
– När hon bad mig logga in på mitt bank-ID började varningsklockor ringa i mitt huvud. Det är ju inte så det brukar gå till och man ska "never ever" lämna ut sin login via telefonen.
Samtalet ändrade snabbt karaktär.
– Hon blev otrevlig och lät mig inte prata klart, hon tjatade bara om inloggningen.
Andrés berättar att några av hans kollegor råkat ut för samma sak vid ungefär samma tid. Ingen av dem har dock gått på bluffen vad han vet men Andrés vill ändå varna för bedragarna.
– Det känns lite sorgligt att det finns människor som försöker göra vinst på andras olycka. Det får en att fundera över deras etik. Mitt budskap är att folk måste se upp för de här personerna som gör på det sättet.
Andrés har inte själv polisanmält händelsen men hans fru har varit i kontakt med polisen och informerat dem om det inträffade.
– För mig har det här inte varit någon stor grej men jag vill verkligen inte att någon annan ska råka illa ut, säger Andrés.
Norran når Anders Eriksson, enhetschef på Arbetsförmedlingen i Skellefteå. Han förklarar att just nu har Arbetsförmedlingen förstärkt med 60 personer runt om i landet som hjälper dem med planeringssamtal utifrån det läge som råder med många arbetssökande.
– Den arbetssökande kan ha fått en inbokad tid med oss och när vi då ringer upp behöver man legitimera sig med bank-ID eller genom kontrollfrågor. Vi ringer inte från ett mobilnummer och man ska i normalfallet veta i förväg vilken tid vi kommer att ringa.
Eriksson förtydligar att i den här situationen då många skriver in sig till följd av konkursen kan man bli uppringd på annan tid än den man bokat.
– Men är det så att man misstänker bedrägeri är det viktigt att man polisanmäler direkt.
Arbetsförmedlingen tar allvarligt på informationen som kommit fram.
– Nu ser vi över våra säkerhetsrutiner och undersöker om det är något vi behöver ändra. Vi vill poängtera att man redan nu kan be om att få kontrollfrågor istället för att identifiera sig med bank-ID.
– Det är bra att det här kom fram och vi är glada att det uppmärksammas för det känns viktigt, säger Anders Eriksson.