Han ville att ansvariga politiker förklarade vad orsaken är och om de ser det som ett misslyckande. Men också vem Skellefteborna ska utkräva ansvar av.
Ordförandena i gymnasienämnden och för- och grundskolenämnden gav långa svar som i delar var desamma. De hänvisade till en statlig skolkommission som har lyft flera orsaker och utmaningar på nationell nivå.
– Det visar hur komplext utbildning är, sa Fredrik Stenberg (S), i för- och grundskolenämnden.
Han påpekade att det genomsnittliga meritvärdet aldrig varit högre här i grundskolan, att lärarbehörigheten är god och att kommunen byggt nya skolor. Moderaten kontrade:
– Meritvärdet är tydligt under riket och jämförbara kommuner. Samtidigt är det färre elever som uppnått kunskapsmålen i alla ämnen. Det signalerar att elever med bra betyg blivit bättre och de som har svårt halkar efter. Är du alltså nöjd med att administrera en segregerad skola?
Han räknade även upp förslag som Moderaterna lagt för att förbättra förutsättningarna i skolan; riktat stöd, skolval och ökade resurser.
De båda socialdemokratiska ordförandena svarade då att de inte tror att Alliansens politik och samhällsbygge skulle gynna de svagaste eleverna i Skellefteå. De medgav samtidigt att de kände besvikelse över att inte nå målen och att de var ytterst ansvariga, om än frågan inte enbart kan av lokal politik.