Kapacitetsbrist pÄ mobilnÀtet under avbrottet

Det var mÄnga som hade problem att anvÀnda mobilnÀtet under fredagskvÀllen. Telia sÀger att deras nÀt fungerade och myndigheten post- och telestyrelsen sÀger att man bör prioritera hur man anvÀnder mobilen vid ett sÄnt hÀr tillfÀlle.

Irene Krohn, presschef pÄ Telia.

Irene Krohn, presschef pÄ Telia.

Foto: Pressbild

SkellefteÄ2023-11-17 10:13

Under strömavbrottet upplevde mĂ„nga problem med att anvĂ€nda mobilnĂ€tet. Hos Telia sĂ€ger presschef Irene Krohn att deras nĂ€t fungerade. 

– Alla vĂ„ra tjĂ€nster Ă€r beroende av ström men vi hade inte nĂ„gra problem med det i gĂ„r kvĂ€ll. Det vi kunde se var att vi hade en fördubbling av anvĂ€ndare under tiden som strömavbrottet pĂ„gick. VĂ„rat nĂ€t fungerade hela tiden. 

MĂ„nga upplevde problem med nĂ€tet under strömavbrottet, vilken kapacitet finns hos mobilnĂ€tet? 

– MobilnĂ€tet Ă€r byggt för att klara av en förhöjning i trafiken, sen kan det sĂ„klart bli toppar, till exempel vid pandemin nĂ€r alla började jobba hemifrĂ„n eller vid ett stort evenemang. Vi har ett nĂ€t som Ă€r anpassat efter det ungefĂ€ra antalet anvĂ€ndare i ett omrĂ„de. Blir det kapacitetsbrist kan man uppleva att det Ă€r svĂ„rt att ringa. 

Det Ă€r inte mobiloperatörerna som sĂ€tter riktlinjer för vad nĂ€tet ska klara av, sĂ€ger Krohn. 

– Det Ă€r post- och telestyrelsen som har utformat de riktlinjerna för alla operatörer. 

Det kan ha varit enstaka personer som hade problem i gĂ„r, sĂ€ger Krohn. 

–Jag kan förstĂ„ att man inte kommer fram nĂ€r man ringer. Det kan bara handla om otur, lĂ€gger man pĂ„ samtalet och försöker igen sĂ„ kan det fungera. HĂ€r Ă€r det inte stopp i trafiken utan bara en kapacitetsbrist. 

Det Ă€r kraftbolaget som Ă€r rotorsaken till problemet, sĂ€ger hon. 

– SĂ„nt hĂ€r kan ju hĂ€nda och alla tjĂ€nster Ă€r ju beroende av ström. 

Myndigheten PTS, Post-och telestyrelsen bevakar elektronisk kommunikation och post i Sverige. 

undefined
Petter Öhrn, presskomunikatör pĂ„ post- och telestyrelsen.

– Vid strömavbrott ska operatörerna ha reservkraft, men det Ă€r i nĂ„gon timme vi pratar om, sĂ€ger presskomunikatör Petter Öhrn.

I tĂ€tort Ă€r det krav att reservkraften ska hĂ„lla i en timme, utanför tĂ€tort gĂ€ller fyra timmar. Under gĂ„rdagens strömavbrott var mobilnĂ€tet uppe, men att ringa samtal eller anvĂ€nda nĂ€tet gick vĂ€ldigt segt. 

– Man kan tĂ€nka sĂ„ att blir det ett strömavbrott Ă€r det bra om man försöker anvĂ€nda mobilnĂ€tet till bara det nödvĂ€ndigaste. MobilnĂ€tet Ă€r dimensionerat för att klara av ganska höga nivĂ„er nĂ€r det kommer till kapacitet, men om det gĂ„r pĂ„ reservkraft och belastningen blir hög kan det bli en utmaning. 

Han fortsÀtter:

– Man ska vara medveten om att de krav som regelverket stĂ€ller upp handlar om en grundlĂ€ggande nivĂ„ för nĂ€tets sĂ€kerhet. I fall det blir lĂ„ngvariga strömavbrott kommer elektroniska mobiltjĂ€nster att drabbas.

Ett sĂ€tt man kan vara förberedd pĂ„ Ă€r att ha olika abonnemang inom familjen, sĂ€ger han. 

– Man kan ocksĂ„ ha en plan B sĂ„ att man vet hur man ska agera om det blir sĂ„ att mobilnĂ€tet blir belastat. Man kan ocksĂ„ tĂ€nka över hur man anvĂ€nder mobilnĂ€tet, att bara göra det nödvĂ€ndigaste med mobilen. 

NĂ€r det kommer till blĂ„ljus sĂ„ anvĂ€nder de ett annat nĂ€t, sĂ€ger Öhrn. 

 â€“ Dom har ofta RakelnĂ€t som delvis Ă€r en annan typ av nĂ€tverk. 

Vid lĂ„ngvariga strömavbrott har kommunen ett ansvar att ordna larmplatser, sĂ€ger han. 

– Om det Ă€r ett strömavbrott som innebĂ€r att alla nĂ€t Ă€r nere fĂ„r kommunen stĂ€lla upp larmplatser pĂ„ vissa stĂ€llen. Det Ă€r upp till kommunen att erbjuda möjlighet att ringa larmcentral. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!