Under strömavbrottet upplevde mÄnga problem med att anvÀnda mobilnÀtet. Hos Telia sÀger presschef Irene Krohn att deras nÀt fungerade.
â Alla vĂ„ra tjĂ€nster Ă€r beroende av ström men vi hade inte nĂ„gra problem med det i gĂ„r kvĂ€ll. Det vi kunde se var att vi hade en fördubbling av anvĂ€ndare under tiden som strömavbrottet pĂ„gick. VĂ„rat nĂ€t fungerade hela tiden.
MÄnga upplevde problem med nÀtet under strömavbrottet, vilken kapacitet finns hos mobilnÀtet?
â MobilnĂ€tet Ă€r byggt för att klara av en förhöjning i trafiken, sen kan det sĂ„klart bli toppar, till exempel vid pandemin nĂ€r alla började jobba hemifrĂ„n eller vid ett stort evenemang. Vi har ett nĂ€t som Ă€r anpassat efter det ungefĂ€ra antalet anvĂ€ndare i ett omrĂ„de. Blir det kapacitetsbrist kan man uppleva att det Ă€r svĂ„rt att ringa.
Det Àr inte mobiloperatörerna som sÀtter riktlinjer för vad nÀtet ska klara av, sÀger Krohn.
â Det Ă€r post- och telestyrelsen som har utformat de riktlinjerna för alla operatörer.
Det kan ha varit enstaka personer som hade problem i gÄr, sÀger Krohn.
âJag kan förstĂ„ att man inte kommer fram nĂ€r man ringer. Det kan bara handla om otur, lĂ€gger man pĂ„ samtalet och försöker igen sĂ„ kan det fungera. HĂ€r Ă€r det inte stopp i trafiken utan bara en kapacitetsbrist.
Det Àr kraftbolaget som Àr rotorsaken till problemet, sÀger hon.
â SĂ„nt hĂ€r kan ju hĂ€nda och alla tjĂ€nster Ă€r ju beroende av ström.
Myndigheten PTS, Post-och telestyrelsen bevakar elektronisk kommunikation och post i Sverige.
â Vid strömavbrott ska operatörerna ha reservkraft, men det Ă€r i nĂ„gon timme vi pratar om, sĂ€ger presskomunikatör Petter Ăhrn.
I tÀtort Àr det krav att reservkraften ska hÄlla i en timme, utanför tÀtort gÀller fyra timmar. Under gÄrdagens strömavbrott var mobilnÀtet uppe, men att ringa samtal eller anvÀnda nÀtet gick vÀldigt segt.
â Man kan tĂ€nka sĂ„ att blir det ett strömavbrott Ă€r det bra om man försöker anvĂ€nda mobilnĂ€tet till bara det nödvĂ€ndigaste. MobilnĂ€tet Ă€r dimensionerat för att klara av ganska höga nivĂ„er nĂ€r det kommer till kapacitet, men om det gĂ„r pĂ„ reservkraft och belastningen blir hög kan det bli en utmaning.
Han fortsÀtter:
â Man ska vara medveten om att de krav som regelverket stĂ€ller upp handlar om en grundlĂ€ggande nivĂ„ för nĂ€tets sĂ€kerhet. I fall det blir lĂ„ngvariga strömavbrott kommer elektroniska mobiltjĂ€nster att drabbas.
Ett sÀtt man kan vara förberedd pÄ Àr att ha olika abonnemang inom familjen, sÀger han.
â Man kan ocksĂ„ ha en plan B sĂ„ att man vet hur man ska agera om det blir sĂ„ att mobilnĂ€tet blir belastat. Man kan ocksĂ„ tĂ€nka över hur man anvĂ€nder mobilnĂ€tet, att bara göra det nödvĂ€ndigaste med mobilen.
NĂ€r det kommer till blĂ„ljus sĂ„ anvĂ€nder de ett annat nĂ€t, sĂ€ger Ăhrn.
â Dom har ofta RakelnĂ€t som delvis Ă€r en annan typ av nĂ€tverk.
Vid lÄngvariga strömavbrott har kommunen ett ansvar att ordna larmplatser, sÀger han.
â Om det Ă€r ett strömavbrott som innebĂ€r att alla nĂ€t Ă€r nere fĂ„r kommunen stĂ€lla upp larmplatser pĂ„ vissa stĂ€llen. Det Ă€r upp till kommunen att erbjuda möjlighet att ringa larmcentral.