Kapacitetsbrist på mobilnätet under avbrottet

Det var många som hade problem att använda mobilnätet under fredagskvällen. Telia säger att deras nät fungerade och myndigheten post- och telestyrelsen säger att man bör prioritera hur man använder mobilen vid ett sånt här tillfälle.

Irene Krohn, presschef på Telia.

Irene Krohn, presschef på Telia.

Foto: Pressbild

Skellefteå2023-11-17 10:13

Under strömavbrottet upplevde många problem med att använda mobilnätet. Hos Telia säger presschef Irene Krohn att deras nät fungerade. 

– Alla våra tjänster är beroende av ström men vi hade inte några problem med det i går kväll. Det vi kunde se var att vi hade en fördubbling av användare under tiden som strömavbrottet pågick. Vårat nät fungerade hela tiden. 

Många upplevde problem med nätet under strömavbrottet, vilken kapacitet finns hos mobilnätet? 

– Mobilnätet är byggt för att klara av en förhöjning i trafiken, sen kan det såklart bli toppar, till exempel vid pandemin när alla började jobba hemifrån eller vid ett stort evenemang. Vi har ett nät som är anpassat efter det ungefära antalet användare i ett område. Blir det kapacitetsbrist kan man uppleva att det är svårt att ringa. 

Det är inte mobiloperatörerna som sätter riktlinjer för vad nätet ska klara av, säger Krohn. 

– Det är post- och telestyrelsen som har utformat de riktlinjerna för alla operatörer. 

Det kan ha varit enstaka personer som hade problem i går, säger Krohn. 

–Jag kan förstå att man inte kommer fram när man ringer. Det kan bara handla om otur, lägger man på samtalet och försöker igen så kan det fungera. Här är det inte stopp i trafiken utan bara en kapacitetsbrist. 

Det är kraftbolaget som är rotorsaken till problemet, säger hon. 

– Sånt här kan ju hända och alla tjänster är ju beroende av ström. 

Myndigheten PTS, Post-och telestyrelsen bevakar elektronisk kommunikation och post i Sverige. 

undefined
Petter Öhrn, presskomunikatör på post- och telestyrelsen.

– Vid strömavbrott ska operatörerna ha reservkraft, men det är i någon timme vi pratar om, säger presskomunikatör Petter Öhrn.

I tätort är det krav att reservkraften ska hålla i en timme, utanför tätort gäller fyra timmar. Under gårdagens strömavbrott var mobilnätet uppe, men att ringa samtal eller använda nätet gick väldigt segt. 

– Man kan tänka så att blir det ett strömavbrott är det bra om man försöker använda mobilnätet till bara det nödvändigaste. Mobilnätet är dimensionerat för att klara av ganska höga nivåer när det kommer till kapacitet, men om det går på reservkraft och belastningen blir hög kan det bli en utmaning. 

Han fortsätter:

– Man ska vara medveten om att de krav som regelverket ställer upp handlar om en grundläggande nivå för nätets säkerhet. I fall det blir långvariga strömavbrott kommer elektroniska mobiltjänster att drabbas.

Ett sätt man kan vara förberedd på är att ha olika abonnemang inom familjen, säger han. 

– Man kan också ha en plan B så att man vet hur man ska agera om det blir så att mobilnätet blir belastat. Man kan också tänka över hur man använder mobilnätet, att bara göra det nödvändigaste med mobilen. 

När det kommer till blåljus så använder de ett annat nät, säger Öhrn. 

 – Dom har ofta Rakelnät som delvis är en annan typ av nätverk. 

Vid långvariga strömavbrott har kommunen ett ansvar att ordna larmplatser, säger han. 

– Om det är ett strömavbrott som innebär att alla nät är nere får kommunen ställa upp larmplatser på vissa ställen. Det är upp till kommunen att erbjuda möjlighet att ringa larmcentral. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!