Den 18 februari och 19 februari åt gäster mat i Brinkenrestaurangen. Gäster kom från olika arbetsplatser i kommunen.
– Efter 28-40 timmar fick 32 gäster sjukdomssymptom, berättar Stefan Johansson.
Symptomen var huvudsakligen kräkningar, illamående, diarréer och i vissa fall feber.
Samhällsbyggnad fick information från verksamhetsutövaren om att många hade blivit sjuka och därefter stängde måltidsavdelningen ner restaurangen.
Samhällsbyggnad miljö och hälsa uppmanade att personer kan anmäla sin matförgiftning via e-tjänst. Totalt inkom 32 anmälningar.
– Underlaget visade att de flesta ätit från den kalla salladsbuffén av livsmedel som hanterats för hand såsom isbergssallad, tomat, gurka eller annan råkost. Några gäster med symptom hade tagit take away med bara sallad i en plastlåda.
Det fanns även uppgifter om att personer som inte åt kall sallad inte fått symptom.
Utredning skedde i samarbete med Smittskydd Region Västerbotten.
– Avföringsprover har tagits och det har påvisats calicivirus av undergruppen Norovirus, berättar miljöinspektören.
Calicivirus är det som orsakar vad som ofta benämns som vinterkräksjuka.
– Kontaminerad mat som inte hettas upp är en vanlig smittväg för Norovirus, exempelvis genom att en smittad person hanterat maten eller om maten någon gång under produktionen varit i kontakt med förorenat vatten, menar Stefan Johansson.
Verksamheten bedöms ha serverat livsmedel som var trolig orsak till gästers sjukdomssymptom. Smittan bedöms ha spridits via konsumtion av livsmedel som inte varit tillagade, troligen kall sallad.
– 32 gäster som fick sjukdomssymptom hade den gemensamma källan att de ätit mat på Brinken. Gemensamt för gäster som fick symptom var att de hade ätit sallad.
Källan kommer troligen inte från leverantörens salladsråvaror. Hade själva råvaran varit kontaminerad så hade utbrott mest troligt skett på många andra kommunala verksamheter. Troligen kommer inte smittan från gäster. Gäster skulle kunna kontaminera maten samtidigt har de första gästerna som åt mat först blivit sjuka.
– Verksamheten vidtog åtgärder direkt i och med att restaurangen stängdes under torsdagen, fredagen och även måndagen veckan därpå. Innan restaurangen öppnade igen sanerades den, nya livsmedel beställdes och kockarna gick igenom egenkontrollen en extra gång.
Information har även skickats ut till alla måltids medarbetare om hygienrutiner och virus.