Missar jobbet efter de inställda flygen: ”Katastrofalt för min arbetsplats”

25 SAS-avgångar ställdes in den gångna helgen och ännu fler inställda flyg väntar den här veckan. En som drabbats är Oliver Berg. Istället för att vara på sin arbetsplats i Stockholm är han strandsatt i Skellefteå till i morgon. ”Vi balanserar på ett hårstrå i semestertider och det finns inte utrymme för sådana här onödiga misstag.”

Oliver Berg, Joel Eriksson, Dennis Viklund och Rasmus Pihl fick ett tråkigt slut på sin fiskeresa, då det slutade med inställt flyg och missade arbetspass för några av dem. Foto: Privat.

Oliver Berg, Joel Eriksson, Dennis Viklund och Rasmus Pihl fick ett tråkigt slut på sin fiskeresa, då det slutade med inställt flyg och missade arbetspass för några av dem. Foto: Privat.

Foto: Norran

Skellefteå2018-07-30 15:42
Oliver Berg, Joel Eriksson, Dennis Viklund och Rasmus Pihl fick ett tråkigt slut på sin fiskeresa, då det slutade med inställt flyg och missade arbetspass för några av dem. Foto: Privat.
Oliver Berg, Joel Eriksson, Dennis Viklund och Rasmus Pihl fick ett tråkigt slut på sin fiskeresa, då det slutade med inställt flyg och missade arbetspass för några av dem. Foto: Privat.

Oliver Berg, Joel Eriksson, Dennis Viklund och Rasmus Pihl hade varit på en fiskeresa i Kaitumälven, men skulle på söndagskvällen flyga från Skellefteå och hem till Stockholm igen.

Men bara några timmar före avgång fick de ett sms.

– Där stod det att flighten var inställd, att vi kommer att bli ombokade och att vi ska avvakta, säger Joel Eriksson.

Många telefonköer

De kontaktade SAS:s kundtjänst och efter en lång telefonkö fick de beskedet att flyget inte verkade vara inställt, varpå de åkte ut till Skellefteå airport.

Men flyget var mycket riktigt inställt och istället för att flyga hem till huvudstaden fick de vända tillbaka till Skellefteå, ta in på hotell och fortsätta kontakta flygbolaget – vilket inte var lätt.

– Ingen har hört av sig, vi har inte fått någon info alls. Vi har ringt flera gånger, men ingen verkar veta något, inte de på kundtjänst heller. De är ju såklart nedringda och det är kaos, men det ska inte ta flera dagar att boka om flyget, säger Joel Eriksson och fortsätter.

– Hade vi gjort som de hade sagt och avvaktat, då hade vi aldrig blivit ombokade. Det är bedrövligt hanterat av SAS allting.

Inbokade på nya flyg

Under måndagen har de tillbringat åtskillig tid i telefonköer med SAS och det senaste beskedet är att en av dem får flyga hem i kväll. De övriga tre får vänta till i morgon, tisdag, och blir alltså två dagar försenade.

SAS erkänner dålig planering

För bland andra Oliver Berg betyder det att han inte kan jobba som planerat i morgon.

– Jag jobbar som truckförare på ett byggvaruhus och det här är katastrofalt för min arbetsplats. De har tagit ett stort ansvar i att planera semestern, vilket inte SAS verkar ha gjort, och jag ska därför vara själv på mitt skift så nu finns det ingen som kan jobba vilket betyder att kunder inte får sina varor. Vi balanserar på ett hårstrå i semestertider och det finns inte utrymme för sådana här onödiga misstag. Jag har en förstående chef, men det hjälper ju inte kunderna, säger Oliver Berg.

Vågar ni tro på att ni kommer i hem i kväll respektive i morgon?

– Näe, absolut inte. Vi har fortfarande fått noll information från SAS i sig. Det enda vi fått är ett sms och att de jobbar på ombokning. Men jag har noll förtroende för att det faktiskt är hundra procent säkert att vi kommer hem i morgon, säger Oliver Berg.

Förutom förlorad arbetsinkomst finns det fler utgifter som oroar honom.

– Eftersom vi varit och fiskat och inte kunnat ta oss fram på något annat sätt har vi en hyrbil som vi fått förlänga i två dagar. Det blir många kostnader som det är osäkert om vi får tillbaka och som vi nog kommer att få bestrida mycket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om