– Skellefteå följer den nationella trenden med minskad omsättning för sällanköpshandeln. Dagligvaruhandeln och hotellnäringen går däremot starkt, säger Anna Forsman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna MittNord i ett pressmeddelande.
Under 2018 ökade försäljningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent. I Skellefteås stadskärna minskade däremot den totala omsättningen under året med 0,5 procent motsvarande sju miljoner kronor till drygt 1,56 miljarder. De röda siffrorna förklaras framför allt av minskad omsättning inom restaurangnäringen och kommersiell service, vilka tappade tio respektive fem miljoner kronor jämfört med föregående år. Liksom i majoriteten av de svenska stadskärnorna minskade också försäljningen av sällanköpsvaror, framför allt inom beklädnad där omsättningen sjönk med fyra miljoner kronor.
Dagligvaruhandeln har däremot gått starkt och hade under året en tillväxt på 2,1 procent vilket motsvarar sex miljoner kronor. Allra bäst utveckling i Skellefteås stadskärna hade hotellnäringen vars omsättning ökade med 6,4 procent eller fem miljoner. Även den totala detaljhandeln inom Skellefteå kommun uppvisade en positiv tillväxt om 1,3 procent.
– Just beklädnad är en av de branscher som påverkas mest av den ökade konkurrensen från e-handeln, men branschen påverkas också av att kläder har tappat som statusmarkör bland de svenska konsumenterna. Istället har heminredning, resor, restauranger och upplevelser fått ökad uppmärksamhet, avslutar Anna Forsman.