Gymnasie- och kunskapslyftsministern deltog på förmiddagen vid en konferens om skolpolitik i Skellefteå. Vid lunch var det ungdomarnas tur, närmare bestämt årskurs tre-eleverna på Baldergymnasiet.
Frågor om betyg
En snabb handuppräckning visade att många av eleverna var förstagångsväljare. Vetgiriga sådana – och deras frågor till ministern handlade mycket om betygssystemet. Om systemet verkligen är rättvist och vilken påverkan de nationella proven ska ha.
– De nationella proven är en bra indikator, det är inte bra om elevens prestationer på dessa prov och övriga prov avviker för mycket. Men tillfälliga svackor, en dålig dag, ska inte helt avgöra betygen, svarade Anna Ekström.
”Fler möjligheter”
Jonatan Stenberg från skolans elevkår ifrågasatte om förutsättningarna verkligen var rättvisa sett till hela landet.
– Det finns mer resurser i södra Sverige, fler program att välja mellan och därmed också fler möjligheter, sa han.
Anna Ekström höll med om hans beskrivning.
– Det finns skillnader, och visst är risken stor att program inte erbjuds eller ställs in om eleverna är få. Vi vill att planering av utbildningarna ska vara mer regional, för att bättre kunna erbjuda rättvisare möjligheter.
Ministern fick också en fråga om friskolor: ”Hur ser ni på dem?”
– Jag ser positivt på friskolor, men de ska drivas med ett enda syfte – en pedagogisk idé och inte i vinstsyfte, svarade Anna Ekström.