Milla och Penny vill se ett mer attraktivt Skellefteå

Milla Lindmark, 14, och Penny Bergvall, 13, har tröttnat på Skellefteå.
De saknar aktiviteter, lunchställen och annat som kan göra staden mer attraktiv – inte minst efter Northvoltkrisen. 
Allra mest saknar de ett bredare modeutbud för yngre.
– Det är en grej man kan investera genom, säger Milla Lindmark.

Penny och Milla vill se Gina Tricot i Skellefteå, bland annat för att göra staden mer attraktiv.

Foto: Elin Silfver

Skellefteå2025-06-01 08:58

I våras skickade 14-åriga Milla Lindmark en insändare till Norran med en vädjan till Skellefteå kommun: Hon ville ha Gina Tricot till stan. ”Om ni vill ha en stad är ungdomar kan trivas, ha kul och ändå har pengar i plånboken får ni fasiken tänka på vad vi vill ha”, skrev hon.

Kompisen Penny Bergvall står också bakom Millas åsikter i frågan. Båda två tycker att staden saknar det där lilla extra som skulle göra att folk väljer resa till just Skellefteå.

– Jag tycker det skulle behövas lite mer av allt – restauranger, caféer, kanske ett nytt badhus, säger Milla.

Penny Bergvall och Milla Lindmark är uppvuxna i Skellefteå och vill nu se stan utvecklas.
Penny Bergvall och Milla Lindmark är uppvuxna i Skellefteå och vill nu se stan utvecklas.
Utöver Gina Tricot är klädbutiker som Zara och Monki två favoriter – som inte heller finns i stan. De handlar också gärna second hand.
Utöver Gina Tricot är klädbutiker som Zara och Monki två favoriter – som inte heller finns i stan. De handlar också gärna second hand.

Penny håller med:

– Det har varit samma stad i flera år, säger hon.

Allra mest saknar de modebutiker för ungdomar, och det är just Gina Tricot som står högst upp på önskelistan.

– Det är en typisk grej i Skellefteå att man är lite irriterad över att det inte finns, särskilt bland alla tonårstjejer, säger Milla och förklarar att kedjan är högaktuell då den följer särskilda modetrender.

Milla Lindmark och Penny Bergvall tycker att kläderna i befintilga butiker är för dyra.
Milla Lindmark och Penny Bergvall tycker att kläderna i befintilga butiker är för dyra.
De vill se färre matvagnar på torget och fler fasta restauranger.
De vill se färre matvagnar på torget och fler fasta restauranger.

Butiken har funnits i Skellefteå förut, men stängde för drygt tre år sedan. Nu är Millas och Pennys stora förhoppning att den ska öppna igen, så de slipper beställa online eller besöka andra städer för att få tag på kläderna de vill ha.

– Jag tror verkligen att det skulle uppskattas av alla, säger Penny.

Basic, tråkigt och dyrt är hur tjejerna beskriver modeutbudet i Skellefteå, och känslorna det medför: Tristess, irritation och bitterhet.

– Det känns som att det här är en tantstad. Hela Skellefteå är typ grått när man tänker på det, säger Milla.

Men det är inte bara för sig själva som de höjer rösten för en utveckling av staden.

”Om nu Northvolt sket sig, gör något annat kul som står ut som inte behöver kosta så mycket”, säger Milla Lindmark.
”Om nu Northvolt sket sig, gör något annat kul som står ut som inte behöver kosta så mycket”, säger Milla Lindmark.
Aktiviteter och sevärdheter nämner Penny Bergvall som bristfälliga i Skellefteå.
Aktiviteter och sevärdheter nämner Penny Bergvall som bristfälliga i Skellefteå.

– Jag tänker på det här med Northvolt, att det kanske ser lite sämre ut nu i Skellefteå. Affärer skulle inte göra det sämre och det är en grej man kan investera genom. Gör något annat kul som står ut som inte behöver kosta så mycket, det kan vara en glassfabrik eller någonting. Det är värt att göra det här, säger Milla.

I insändaren svarar Anja Palm, näringslivschef på Skellefteå kommun och Maria Broman, vd på Visit Skellefteå med att tacka Milla för att hon gör sin röst hörd, och att de jobbar på att förbättra centrum. De skriver: ”Nu fortsätter vi tillsammans att arbeta för en attraktiv mix som passar alla åldrar – med butiker, restauranger, kaféer och nöjen.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!