Mammorna Sofia Sandström och Hannele Kohkoinen Àr bÄde förbannade och besvikna pÄ att deras grundskola inte kunnat leverera det kompensatoriska uppdraget gentemot deras barn.
Hanneles sons neuropsykologiska diagnosutredning har varit lÄng. Trots kontakt med kommunens logopeder och skolpsykolog anser hon inte att det hjÀlpt hela vÀgen.
â Det tar för lĂ„ng tid att fĂ„ hjĂ€lp frĂ„n skolan. Det hĂ€nde ingenting förrĂ€n vi kom med ett papper i handen och sa att utredningen var klar. Gör de tillrĂ€ckligt i skolan?
Hannele Kokhoinen anser att skolan borde reagerat tidigare nÀr man sett att sonens betyg blev allt sÀmre. Hon ifrÄgasÀtter om lÀrarna fÄr nÄgon utbildning inom NPF-diagnoser eller sprÄkstörningar.
â Det kĂ€nns som att det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt för skolan att Ă€ska om extra resurser nĂ€r inte barnen har alla diagnoserna pĂ„ papper. Det Ă€r en hetsjakt pĂ„ diagnoser innan man fĂ„r hjĂ€lp.
Hon tillÀgger:
â NĂ€r barnen börjar högstadiet blir det elevens eget ansvar, och det klarar inte alla elever av. Man mĂ„ste kunna se att en elev inte fixar att ta ansvaret och gĂ„ in med extra stöttning frĂ„n början. Det mĂ„ste finnas en fungerande kommunikation mellan skola och hem.
Sofia Sandström har tidigare varit med i en artikel om att grundskoleklasser slogs ihop pÄ kort varsel.
â Vi mĂ„ste skapa en skola pĂ„ lika villkor. Som det Ă€r nu upplevs det som nĂ„gon slags elit som har lĂ€ttare i skolan som det satsas pĂ„.
Sofia Sandströms son har lÀssvÄrigheter, men hon bedömer ÀndÄ att lÀrarna gjort sÄ gott de kunnat för att hjÀlpa honom med förutsÀttningarna de haft. Sofia sÀger att man som förÀlder har ett ansvar att hjÀlpa till med lÀxor hemma. Men det fungerar bara till en viss punkt. Hon anser att pedagogiken som behövs för lÀrandets skull mÄste komma frÄn skolans hÄll.
â LĂ€rarna gör ett fantastiskt jobb. De gör verkligen det dĂ€r lilla extra. Det Ă€r bara det att de inte fĂ„r de resurser som de behöver.
Hannele Kohkoinen berÀttar att man lyft frÄgan om mer resurser till skolan med bÄde grundskolechefen Henrik Bolin och kommunstyrelsens ordförande Lorents Burman (S) redan för tvÄ Är sen, men att man inte sett nÄgra förÀndringar.
â Visa att ni bryr er kommunpolitiker. Kom ut och hĂ€lsa pĂ„ i skolorna och se hur det Ă€r. Prata med förĂ€ldrarna.
Nina Thunebro, LövÄngerskolans rektor, vill inte uttala sig om enskilda fall uifrÄn sekretess. Men hon anser att skolan följt riktlinjer som finns för elever med diagnos eller behov av extra stöd.
â Oavsett om en elev har en diagnos, sĂ„ jobbar vi kompensatoriskt utifrĂ„n det vi kan göra. Jag kan inte uttala mig om enskilda fall, men det Ă€r inte rimligt att nĂ„gon ska behöva vĂ€nta tvĂ„ Ă„r pĂ„ stöttning frĂ„n skolan.
Nina anser att det Àr viktigt att skolan jobbar efter de riktlinjer som finns, och nÀr man uppmÀrksammar snabbt sjunkande betyg mÄste andra professioner kopplas in i tid. Oavsett om en diagnos finns.
â Vi jobbar efter de rutiner vi har. Vad som fungerar bĂ€st Ă€r individuellt för varje elev. Om det finns diagnoser inblandat Ă€r det upp till övriga professioner att stötta sĂ„ att skolan fĂ„r till sig vad som behöver Ă„tgĂ€rdas i undervisningen.
â Men det finns inga extraresurser i form av pengar att söka frĂ„n grundskolenĂ€mnden till extra resurser. Det Ă€r redan bestĂ€mt inom budgetramen för skolan och dĂ€refter Ă€r det vi som fĂ„r anpassa oss efter de behov som finns bland eleverna.