Luleföretag får Skellefteå Kraft som delägare

Skellefteå Kraft går in som delägare i Lulebolaget Exeri AB, ett företag som utvecklar system för övervakning av elnätet och som gör det möjligt att snabbare kunna åtgärda strömavbrott.

Joachim Nordin, t f vd för Skellefteå Kraft, hoppas mycket på tekniken hos Exeri AB, som det kommunala kraftbolaget nu blir delägare i.

Joachim Nordin, t f vd för Skellefteå Kraft, hoppas mycket på tekniken hos Exeri AB, som det kommunala kraftbolaget nu blir delägare i.

Foto: Skellefteå Kraft

Skellefteå2019-04-26 10:08
undefined
Joachim Nordin, t f vd för Skellefteå Kraft, hoppas mycket på tekniken hos Exeri AB, som det kommunala kraftbolaget nu blir delägare i.

Sedan 2016 har Skellefteå Kraft ett samarbete med Exeri som äe experter på elnätsövervakning. Under 2018 inleddes en pilotinstallation av Exeris tekniklösning i elnätet runt Malå.

Utvärdering pågår

I höstas installerade Skellefteå Kraft cirka 150 sensorer på ett 40 kilometer långt ledningsavsnitt i inlandet. Utvärdering pågår nu under våren 2019, beslut tas sedan om tekniken ska köpas in till fler avsnitt.

Tekniken som används har utvecklats av Exeris tre grundare som alla har lång erfarenhet från telekombranschen.

Exeri har utvecklat ett unikt system, Smart Grid Surveillance för att upptäcka och lokalisera fel och störningar på luftburna elnät mer effektivt.

Vill vara först att testa

Den innebär att fel i elnät upptäcks och positioneras snabbt, vilket gör att åtgärder kan sättas in snabbare.

– Vi ser fram emot den stora nytta den kommer att kunna göra för leveranssäkerheten och kvalitén i vårt elnät. Satsningen på övervakning av elnät är unik och ett steg mot vår målsättning att effektivisera med digital teknik. Vi bedriver ett aktivt utvecklingsarbete för att hitta nya affärsmodeller och via delägarskapet i Exeri kommer vi att ha möjlighet att styra den kommande utvecklingen av nya funktioner och vara först med att testa dessa, säger Joachim Nordin, t f vd för Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.

– Med hjälp av det nya systemet kommer felsökningstiden att kortas och arbetet med att åtgärda driftstörningar komma igång snabbare vilket både minskar våra kostnader och skapar kundnytta, fortsätter han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!