Det är restaurang Taj Mahal i Skellefteå som arrangerar Club Private X – Live Show. Enligt annonsen uppträder ”Europas bästa magdansöser”. Dansöserna skildras dock bara från brösten och ned i annonsen, vilket många reagerat på. Kritiska samtal har inkommit både till Norran och till hyresvärden Skebo.
Åsa Andersson, vd vid det kommunala bostadsbolaget Skebo, säger att de nåddes av informationen i början av veckan.
– Ja, jag har sett annonserna. Som hyresvärd reagerar vi på innehållet, det kan bryta mot det nuvarande hyresvtalet, säger hon.
På vilket sätt?
– Lokalen vi hyr ut är endast avsedd för restaurangverksamhet, inte shower eller nattklubbsverksamhet. Vi kommer att kontakta ägaren inom kort angående detta.
Läsare har reagerat på att annonsen ger en sexualiserad bild av dansöserna. Man får exempelvis inte se deras ansikten, utan främst rumpa och bröst. Liknande annonser, där beskärningen av bilden fokuserar på just bröst eller rumpa, har tidigare fällts av Reklamombudsmannen (R).
Kan det vara problematiskt i sig, även om avtalet tillåtit shower?
– Ja, är det fråga om pornografiska shower så är det problematiskt eftersom det strider mot våra värderingar, säger Åsa Andersson, vd för Skebo.
När Norran når Taj Mahals ägare, Nazrum Islam, vill han hänvisa till den person som är ansvarig för showen ifråga.
Men du som ägare är väl ytterst ansvarig?
– Ja, men jag måste få kolla upp detta, säger Nazrum Islam och ber att få återkomma.
Han ringer emellertid inte tillbaka. Norran söker honom utan framgång under eftermiddagen.