– Rapporten är en del av mitt uppdrag och utgiven i en rapportserie från CKS (Centrum för kommunala studier). Rapporten är skriven utifrån erfarenhet av programmet ”Ledarskap i kommuner”, litteratur och forskning och kraven är att den ska vara teoretiskt förankrad och hålla hög vetenskaplig kvalitet. Det har varit roligt att skriva och försöka formulera mig utifrån detta. Då måste jag ställa mig frågan: varför gör jag det jag gör i programmet, berättar Lennart då vi ses över en kopp kaffe.
22 dagar
Arbetet började för ungefär tio år sedan då Lennart kontaktades av dåvarande chefen på Centrum för kommunstrategiska studier (CKS) vid Linköpings universitet. Lennart är beteendevetare och jobbar i familjeföretaget Barfota AB.
– Han ville att jag skulle designa om upplägget av den utbildning de redan hade. CKS ska hålla på med kommunrelevant forskning och organiserar därför bland annat ett nätverk för kommunchefer i Östergötland. Det är dom som är beställare av programmet.
Sedan dess har Lennart Kågström haft kommunala chefer på olika nivåer i en utbildning där 16 deltagare medverkar under ett år.
– Hela programmet är på cirka 22 dagar under året. Jag träffar alla som medverkar i augusti och första internatet är under september. Avslutningen sker i juni året efter.
Olika nivåer
Cheferna som går väljs ut av respektive kommun och jobbar ofta på väldigt olika nivåer i kommunerna.
– Det är en sak som gör det fascinerande att göra det här jobbet. Cheferna har så olika uppdrag. Det kan dessutom vara enormt stor skillnad på kommunernas storlek, en del är stadsbaserade, andra mer landsbygdsbaserade.
Affekter
De frågor Lennart jobbar med är allt ”det som är” – mänskliga fenomen som påverkar individen, gruppen, ledaren eller det resultat man vill uppnå.
– Jag har inte en färdig mall för hur ett ledarskap ska se ut. Programmet handlar mycket mer om att öka kunskap och medvetenhet om dessa fenomen och hur de ter sig för just mig som person och mitt ledarskap. Valet av det personliga ledarskapet gör varje deltagare utifrån sin förhoppningsvis ökade kunskap.
Innehållet i programmet handlar om allt allt från övergripande processer och ansvar till kontaktstilar och affekter. De sistnämnda kan vara såväl positiva som intresse/nyfikenhet och lättnad/glädje till negativa i form av ilska/raseri, rädsla/skräck och skam/förnedring, med flera. Skälet att affekter lyfts fram är att de bär mycket information i sig.
Skammen reglerar mycket av det mellanmänskliga samspelet.
– Skammen reglerar mycket av det mellanmänskliga samspelet. Skammen gör att vi riskerar att bli avvisad från gruppen. Se på #metoo där människor valt att inte berätta för att de tycker att det är jobbigt att uppleva skammen. De ser en risk i att bli avvisade om de skulle dra igång någonting.
Smittsamma
I ”Att utveckla det personliga ledarskapet i grupp” betonar Lennart också att affekter kan smitta. Att en ilsken person till exempel kan generera rädsla hos en annan.
– Ledare måste arbeta med att hantera de affekter som dras igång. De kan själva igen sig i det som dras igång.
– Mitt mål med utbildningen är att öka kunskapen och medvetenheten i mötet mellan ledaren och de grupper denne leder och förstå hur det också påverkar en själv.