Det finns många nyhetshändelser som sticker ut från året som har gått, men jag minns den 22 februari allra tydligast. Det var en fredag och jag skulle jobba kväll. Det var väldigt halkigt och det hade redan hunnit komma flera larm om trafikolyckor när jag kom till jobbet den eftermiddagen.
Vid 17-tiden meddelade P 4 via sin trafikinformation att det var köer på E 4 vid Kinnbäck på grund av stillastående fordon. Jag kollade upp det och skrev en artikel om att Trafikverket räknade med att problemen skulle vara lösta klockan 19.00.
Satt fast på E 4 vid Kinnbäck i flera timmarMen det skulle bli långt ifrån vad Trafikverket beräknade. Halkbekämpningen verkade inte ge effekt. Tiden gick och eftersom stoppet inte hade föregåtts av en trafikolycka så hade varken räddningstjänsten eller polisen larmats ut (polisen skickades dit senare under kvällen). De personer vi vanligtvis ringer kunde därför inte ge någon information.
Den enda officiella källan jag kunde vända mig till var Trafikverkets presskommunikatör, som satt någonstans i södra Sverige. Men därifrån kunde jag inte få några snabba uppdateringar.
Det var då ni läsare verkligen klev in och levererade. Jag fick dussintals med mejl, telefonsamtal och meddelanden på Norrans Facebook om läget. Det skickades också bilder, frågor till Trafikverket och allmänna reflektioner.
Många var less på att inte få komma hem, och den frustrationen bara växte allteftersom timmarna tickade på. Jag tänkte flera gånger att ”snart måste det ju ändå lösa sig”. Men det blev inte så. De flesta som satt fast fick spendera hela fredagskvällen i en bil på E 4.
Vid 21-tiden kunde bilar i det norrgående körfältet börja köra. Men det var inte förrän vid cirka 22.40 som det södergående körfältet äntligen började röra på sig.
”Det är helt makalöst att E 4 kan få vara avstängd på grund av halka i fem timmar”, sa en läsare till mig när jag ringde upp honom strax innan 23-tiden.
Jag vill därför passa på att tacka alla som hörde av sig. Ni är ovärderliga. Jag vill också uppmana alla läsare att fortsätta höra av sig och tipsa. Ni är till stor hjälp för oss i vårt dagliga arbete.