Så sent som i under tisdagen hörde jag kommentaren. ”Northvolt det blir väl ett nytt Pajala – eller?”. Det var inte första gången jag hört den kommentaren. Den har sagts ur två olika perspektiv, å ena sidan oron över batteriföretaget inte skulle klara av att landa en fabrik i Skellefteå, å andra sidan från sådana som skulle känna lite skadeglädje om Northvolt inte skulle kunna finansiera Skelleftefabriken.
Under onsdagen fick vi facit.
Jag har fått frågan om Northvolt skulle lyckas finansiera batterifabriken otaliga gånger. Visst, starten och finansieringen av Northvolt Labs var en positiv signal.
Sedan valdes börsveteranerna Tom Johnstone och Susanna Campbell in i styrelsen. De tar knappast på sig ett sådant uppdrag utan att göra sin hemläxa.
Därefter har information kommit slag i slag. Peter Carlsson har berättat att de säkrat behovet av litium och att order varit klara som åtminstone täckt det första årets produktion. Industrijättar lägger knappast beställningar på en sådan framtida nyckelprodukt som battericeller utan att få garantier att det verkligen blir leverans.
Men undra om inte nyhetsbyrån Reuters tre rader i slutet av januari i år om att Wuxi Lead Intelligent Equipment skulle leverera utrustning till Northvolt för cirka 290 miljoner dollar var det som gjorde att jag blev helt övertygad om att det nu blir av.
Vi hittade pressmeddelandet som var på kinesiska, men lyckades inte översätta det, men Northvolts vd Peter Carlsson bekräftade att det gällde produktionsutrustning.
Min oro har istället legat på om Northvolt har rätt produkt. Där har kunderna istället gett ett tydligt svar nu. Ordervärdet så här långt mot 2030 är 13 miljarder dollar, i dagens penningvärde drygt 120 miljarder kronor.
Det innebär att Northvolt i dag har order motsvarande 2,5 årsomsättning för Bolidenkoncernen – och det innan fabriken ens är byggd.
Så nu är det i stort sett bara för alla i regionen att faktiskt titta sig i spegeln och säga att nu måste vi vara redo att skriva industrihistoria – även om det kan komma att störa vardagen på många sätt då fler flyttar in, infrastruktur förändras och bostäder byggs – och blir sannolikt dyrare.