På onsdag den 23 april klockan 06.00 är det premiär för det nya journalsystemet Cosmic. Ett system som väckt mycket debatt och fått stark kritik i andra regioner i landet. Läkare har vittnat om tidsödande administrativt arbete som stjäl tid från patienterna.
– Det känns nervöst och skakigt, men vi hoppas att det kommer att flyta på smidigt. Vi är den sjunde regionen som inför journalsystemet och det känns bra att vi kunnat lära av andras misstag och är väl förberedda inför införandet nu, säger verksamhetschefen Jenni Fryxell.
I samband med bytet kan patienter uppleva längre väntetider i kontakt med vården. Det beror på att vårdpersonalen håller på att vänja sig vid det nya systemet. Det kommer bland annat att kunna ta längre tid att få svar på inskickade ärenden via 1177, att få en tid att bli uppringd på och att få en tid för besök.
– Under den första tiden efter införandet har man prioriterat bort planerade besök och årliga kontroller och istället förstärkt upp för att kunna ta hand om akuta ärenden som dyker upp, menar verksamhetschefen.
Jenni Fryxell är verksamhetschef för primärvården i område syd som omfattar hälsocentralerna i Lövånger, Bureå, Burträsk samt Anderstorp hälsocentral. Hon ber att vårdsökande ska ha tålamod under den första tiden efter införandet.
– Läkarbesök kommer exempelvis att ta längre tid. De gamla journalerna kommer att finnas kvar till en början och i vissa fall kan läkarna behöva kolla i både den gamla och nya journalen och kontrollera att läkemedelslistan är uppdaterad, säger hon.
Om man inte har akuta besvär menar hon att man bör ha is i magen.
– Vid lättare besvär rekommenderar vi i första hand att man kollar egenvårdsråd på 1177, eller kontaktar 1177 genom att ringa eller chatta för att få rådgivning, tipsar Jenni Fryxell.
Det kommer under den här tiden även att kunna ta längre tid att förnya recept på läkemedel.
– Vi rekommenderar att man har läkemedel så att man klarar sig åtminstone 1-2 veckor nu så att det finns lite spelmån för att förnya receptet.
Efter den 23 april kommer patienter få kallelser på papper eller i den digitala brevlådan om man har en sådan.
Från början kommer fullständiga kallelser inte längre att skickas till inkorgen på 1177.se. Det beror på att det nya journalsystemet inte går att anpassa till den regionala lösning för digitala kallelser till 1177.se som använts i Region Västerbotten.
Är ni oroliga för hur det kommer att gå efter införandet av Cosmic?
– Ja, det kommer att bli en extra belastning på personalen. Problemet är att det redan är en underbemannad verksamhet. Man hade önskat att verksamheten var bättre rustad i grunden, då hade en sådan här förändring gått smidigare, säger Sofia Nilsefur, vice ordförande på Vårdförbundet i Västerbotten.
Hur lång tid kan det ta innan regionen är uppe i full produktion igen?
– Tidigast efter sommaren. Det kommer först och främst vara en inkörsperiod för personalen att lära sig det nya systemet och i början kommer personalen behöva läsa i det gamla systemet och anteckna i det nya, vilket gör att besöken tar längre tid. Sedan går vi in i en jättetuff sommarperiod. Till hösten kommer man sedan att ligga back och ha mycket att ta igen då man ställt in årliga kontroller och planerade besök under den här tiden. I slutändan drabbar det här patienterna, menar Sofia Nilsefur på Vårdförbundet.