Det är natten mellan den 6 och 7 december, poliserna Per och Mattias har påbörjat sitt arbetspass när polisens regionledningscentral beordrar dem att åka från Skellefteå och norrut längs E 4 efter en anmälan om att en personbil körs i fel körriktning i höjd med Kinnbäck.
Polisen mötte fordonet
– Vi åker norrut och i höjd med Boviken möter vi en bil som kan vara det aktuella fordonet. Vi fortsätter norrut för att vända på första bästa ställe, vid Kåge. Men när vi vänt tillbaka ser vi inte fordonet, berättar Mattias.
Men det här blir inledningen på en timslång polisinsats där flera åtgärder vidtas för att stoppa den 35-årige bilförarens livsfarliga färd.
”140 kilometer i timmen”
– Senare ser vi fordonet lämna området vid Cirkle K vid den norra rondellen, vi kör efter bilen österut längs Torsgatan. Vi närmar oss fordonet, men föraren ökar då hastigheten uppskattningsvis till 140 kilometer i timmen, berättar Per.
I denna hastighet gör 35-åringen dubbla omkörningar på Torsgatan intill Floravägen och Gruvgatan, en personbil och en lastbil. Men lyckligtvis inträffar ingen trafikolycka.
Ännu snabbare på Järnvägsleden
Via Östra leden fortsätter färden mot Bergsbyn – och sedan tillbaka mot Solbacken för att gå vidare söderut genom centrala Skellefteå.
– Ute på Järnvägsleden österut går det på nytt väldigt snabbt, uppemot 160 kilometer i timmen innan inbromsningen vid rondellen vid Bergsbyn, berättar Mattias.
Försökte mäta hastigheten
Han tillägger:
– Vi tänker göra en hastighetsmätning med vår bil, men bilen framför accelererar för snabbt och passerar flera olika hastighetszoner vilket omöjliggör en mätning.
I det här läget deltar två polispatruller i arbetet med att försöka få stopp på 35-åringens vansinnesfärd. När de passerar viadukterna intill järnvägen och Skellefteå Kraft-huset kastas en spikmatta ut.
”Bilen får sladd, kör över mattan”
– Bilen som vi följer får sladd och kör därefter över mattan. Det innebär också att en av våra poliskollegor tvingas ta skydd bakom en viaduktpelare inför risken att bli påkörd, berättar Per.
Den flyende föraren kör, enligt poliserna, runt 130 kilometer i timmen genom centrala Skellefteå. Eftersom det är strax efter midnatt är det lite trafik ute, det är det enda positiva i det allvarliga läget med en personbil som körs i dessa hastigheter.
Färden tar slut i en snödriva
Slutet blir dramatiskt: två prejningsförsök görs av polisen kring Skråmträskvägen på Sörböle, men det får inte önskat resultat – 35-åringen fortsätter färden med allt sämre framdäck efter polisens insats med spikmattan.
Till sist tar färden slut när man vänt norrut igen – 35-åringen tappar kontrollen över bilen eftersom han i det närmaste kör bägge framhjulen på metallfälgarna. Bilen kör in i en snödriva i den norra rondellen där föraren också grips. Då har farten varit uppe i drygt 100 kilometer i timmen.
Var ni aldrig rädd för er egen säkerhet och risken för olyckor?
– För oss är det här en del av arbetet, att vi måste ingripa när folk begår brott. Vi gjorde här en kontinuerlig bedömning av riskerna, även för tredje man och den som körde. Men vi ansåg att det var helt nödvändigt att få stopp på föraren, svarar Mattias.