Det var förra mÄndagen som Skelleftebon Ewa Nordlander, 74, fick ett samtal av en man som pÄstod sig vara lÀkare vid SkellefteÄ lasarett. Mannen frÄgade hur hon mÄdde och sa att han ville boka in henne för ett lÀkarbesök.
â Han sa att han hade en lista med namn och dĂ€r stod jag med. Men för att han skulle kunna ta hem alla mina journaler behövde jag skanna en QR-kod med min bankdosa.
Bedragaren skickade QR-koden via sms. Men dÄ började Ewa kÀnna att nÄgot inte stod rÀtt till.
â Jag tĂ€nkte att om han nu Ă€r lĂ€kare sĂ„ borde han vĂ€l inte behöva mitt medgivande för att se journalen. EfterĂ„t har jag ocksĂ„ reflekterat över att lĂ€kare inte sjĂ€lva brukar ringa och boka tider, att det ofta Ă€r nĂ„gon sekreterare eller liknande som gör det.
Ewa drar sig till minnes att hon lÀst i Norran om liknande QR-bedrÀgerier.
â SĂ„ jag sa till honom att min son har dosan hemma hos sig och att han Ă€r polis. DĂ„ la han pĂ„ telefonen.
Hur upplevde du hela situationen?
â EfterĂ„t blev jag alldeles darrig. Jag ringde upp min son, som inte alls Ă€r polis egentligen, och han sa âbravo morsan, du gjorde helt rĂ€ttâ. Det var skönt att höra.
Ewa Nordlander Àr rÀdd att nÄgon annan i SkellefteÄ kan drabbas och vill nu dÀrför varna andra.
â Om nĂ„gon ringer och börjar prata om QR-koder ska man inte gĂ„ pĂ„ det utan bara lĂ€gga pĂ„ luren.
Ulrica Heldebro Àr gruppchef vid polisens bedrÀgerigrupp i VÀsterbotten. Hon konstaterar ocksÄ att Ewa agerade pÄ helt rÀtt sÀtt.
â Det var vĂ€ldigt snabbtĂ€nkt av henne, sĂ€ger hon.
Ewa Nordlander har polisanmÀlt hÀndelsen. NÀr vi ringer Ulrica Heldebro pÄ tisdagen har hon ingen detaljkunskap om Àrendet, men hon konstaterar att hon hört talas om tillvÀgagÄngssÀttet och vet att samma slags bedrÀgeri förekommer Àven i andra delar av landet.
â Ă terigen ser vi att bedragarna spelar pĂ„ Ă€ldre personers godtrogenhet, vilket Ă€r fruktansvĂ€rt. Det Ă€r sĂ„ utstuderat att lĂ„tsas ringa frĂ„n sjukvĂ„rden, sĂ€ger hon.
Hennes uppmaning Àr att aldrig skanna QR-koder, knappa in sitt bank-id eller pÄ annat sÀtt legitimera sig pÄ uppmaning av nÄgon okÀnd.
Om man dÀremot sjÀlv ringer ett företag eller en myndighet sÄ kan man bli ombedd att legitimera sig. Det Àr en helt annan sak, sÀger hon.
Hur Àr utsikterna att faktiskt kunna utreda den hÀr typen av brott?
â Det Ă€r tyvĂ€rr ganska svĂ„rt. Man ska först och frĂ€mst veta vem som har skickat QR-koden. Det Ă€r lĂ€ttare om det finns en registrerad avsĂ€ndare vilket inte alltid Ă€r fallet, sĂ€ger Ulrica Heldebro.
Under december mÄnad har Region VÀsterbotten vid tvÄ tillfÀllen informerat om den hÀr typen av bedrÀgeri och hur man ska göra för att undvika att bli lurad.
â Det Ă€r ett brottsverktyg som göder den kriminella ekonomin. Det hĂ€r har tyvĂ€rr blivit en ny vardag för oss och det har varit sĂ€rskilt mycket de senaste mĂ„naderna, sĂ€ger Karin Sjöberg, sĂ€kerhetsstrateg vid Region VĂ€sterbotten.
Hon understryker att regionen aldrig ringer och ber nÄgon att legitimera sig via bank-id. Vidare rekommenderar hon den som blivit utsatt att göra en polisanmÀlan och att eventuellt ocksÄ kontakta sin bank.
â Som vĂ€sterbottning ska man vara sĂ€rskilt uppmĂ€rksam vid tider dĂ„ det gĂ„r ut utskick till specifika mĂ„lgrupper, till exempel kallelser till mammografi. Det hĂ€r vet bedragarna om och de försöker utnyttja det, sĂ„ dĂ„ finns det en ökad risk att bli utsatt, sĂ€ger Karin Sjöberg.