Den dagen Norran Affärsliv besöker hotellet visar sig vara på dagen 30 år efter att ägaren Ronnys Petterssons far Karl-Bruno förvärvade Hotell Aurum, uppfört 1983, av Håkan Fredriksson. Sedan dess har det varit i familjens ägo och är det hotell i Skellefteå som haft samma ägare i längst tid.
”Bilburna stamgäster”
I och med coronan möter nu hotellet sin fjärde stora omvärldskris efter att kronan släpptes fri (1992), it-bubblan (2001) och Lehmankraschen (2008).
Enkelt kan man säga att Hotell Aurum, som många andra hotell, består av tre intäktsdelar: hotell, konferens och mat. En del är i dag i praktiken borta: konferenserna.
– Men vi har bra veckobeläggning på hotellet. Vi har otroligt mycket stamgäster, varav många är bilburna. Det handlar om allt från säljare till servicepersonal, berättar Ronny Pettersson.
– Jag trodde det här skulle slå fyra till sex veckor, men nu handlar det nog om påverkan över sommaren. I ett sådant här läge är det bra att vara likvid och inte så skuldsatt, säger han vidare.
”Jätteflexibla”
Ronny har informerat de cirka 25 anställda att hotellet tills vidare kör på utan permitteringar eller varsel.
– Det är en jättestyrka i det här läget att inte vara kedjeberoende. Det gör att vi kan göra saker utifrån våra förutsättningar och vara handlingskraftiga. Vi har ändrat en del skift och lite annat, berättar Ronny Pettersson.
– Alla som jobbar här är jätteflexibla, säger hotellchefen Jenny Andersson Widmark.
I kriser föds nya idéer brukar det heta. Ronny berömmer kreativiteten hos hotellchefen Jenny Andersson Widmark och kökschefen Veronica Engblom-Lidman. En sak som redan är igång är att det nu hotellet använder två lunchmatsalar istället för en för att för att kunna öka avståndet mellan gästerna.
– Vi har suttit och spånat om vad som kan locka Skellefteborna hit, konstaterar Veronica Engblom-Lidman.
Hitta nya lösningar
Bland annat konstaterar trion att grannen Leos Leklands stängning genom coronan också påverkar hotellet.
Nu siktar hotelledningen bland annat på att presentera en kreativ och överraskande lösning runt lunchserveringen, men också hur den ska kunna nå nya kundgrupper med relaxavdelningen.
– Det blir lite av ett måste att hitta nya lösningar, förklarar Veronica Engblom-Lidman.
Lyfta det positiva
Samtidigt konstaterar hon och Andersson Widmark att det i ett sådant här läge handlar om att lyfta det positiva på arbetsplatsen.
– Det är viktigt att inte gräva ned sig i det mörka utan att försöka behålla glädjen och visa uppskattning av de anställda, säger Veronica Engblom-Lidman.
”Söker ljus i tunneln”
Under förra krisen, 2008, byggde hotellet ut med konferensdelen Tonsalen för 120 personer. 2020 växer det också med ett orangeri, en investering på cirka 1,5 miljoner kronor, som kopplas till restaurangen.
– Då det är som svartast söker man alltid ett ljus i tunneln, säger Ronny Pettersson.
– Sedan måste vi säga att vi i Skellefteå hade tur att Northvolt valde oss för sin etablering. Vi som är här drabbas nog minst i Europa.
Fak