Kommunen om ny E4-utredning "Tar värdefull tid"

Kommunens planeringschef känner oro inför att trafikverket ska göra en ny utredning om E4-läget. "Det är risk att det förspills mycket tid i onödan", säger han.

Lars Hedqvist (i blå jacka) medverkade när kommunalrådet Bert Öhlund skrev på avtalet 2012. Kommunen lovade att betala en tredjedel av bygget, löftet gällde till 2020 utan att infrias.

Lars Hedqvist (i blå jacka) medverkade när kommunalrådet Bert Öhlund skrev på avtalet 2012. Kommunen lovade att betala en tredjedel av bygget, löftet gällde till 2020 utan att infrias.

Foto: Ulf Johansson, arkivbild

Skellefteå2021-11-13 09:45

Beskedet från trafikverket att det ska göras en förnyad lägesbedömning i händelse av E4-flytt togs emot negativt i Skellefteå kommun. Främst för att det tar tid.

– En flytt av E4 borde ju ha varit gjord för många år sedan, och nu är läget akut. Att då ägna tid åt en utredning som knappast skulle leda till ett nytt läge känns onödigt, anser planeringschef Lars Hedqvist. 

– Vi i kommunen har ju också studerat lägena, och kommit till samma slutsatser som trafikverket. 

Men han erkänner att han känner viss ambivalens.

– Det har hänt mycket sen sist, främst öst på stan, så nog kan det vara en poäng med att kolla lägena en gång till. Dock känns det orimligt att man ska komma till någon annan slutsats än Östra Leden, och då har man slösat bort värdefull tid helt i onödan. 

Orsaken till att alternativen längre österut valdes bort var att de skulle komma för långt från stan och inte avlasta Viktoriagatan nog mycket.

– Dessutom innebär dragning långt åt öster att den nya vägen blir längre och dyrare. Markförhållandena är också sämre med mera sank mark, vilket ökar byggkostnaden. 

– Kring dessa frågor har knappast något förändrats, och då skulle Trafikverket mest troligt komma till samma slutsats som förr, nämligen att Östra Leden blir bästa läge. 

För kommunens del skulle en lägesförändring innebära mycket extra planarbete. 

– Vi har gjort två översiktsplaner sedan Östra Leden beslutades av Trafikverket, och vi håller på med en tredje. Stråket är klassat som mark av riksintresse och det är våra planer sedan länge anpassade till, påpekar Lars Hedqvist. 

Ännu en hake är järnvägsplanen för Norrbotniabanan som nu är klar på detaljnivå och väntar på att fastställas. Den ger möjlighet att ha E4 under järnvägen vid Östra Leden. 

Om E4 ändrar läge så riskerar järnvägsplanen att påverkas, såvida man inte lägger E4 så långt österut att den korsar Skelleftebanan (järnvägen mot Skelleftehamn) öster om Bergsbyn. 

– Jag är orolig för att en ny lokaliseringsutredning skulle ta lång tid. Den skulle utvecklas till en stor fråga, med många åsikter, det vet vi från förra gången. Det vore att göra oss en otjänst att dra igång processen en gång till, säger Lars Hedqvist. 

Fotnot: Ny utredning görs bara om regeringen avsätter pengar för en flyttad E4. Något sådant beslut finns inte. Eventuellt besked kommer i nästa transportplan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!