Sedan 2016 registreras ungefÀr 2 000 nya A-traktorer och mobedbilar per Är. I och med den detta har ocksÄ olycksstatistiken ökat markant sedan 2017.
â Det Ă€r klart att de hĂ€r ungdomar Ă€r mindre skyddade i trafiken Ă€n övriga trafikanter. De kan flyga genom framrutan eller allvarligt slĂ„ huvudet i instrumentbrĂ€dan dĂ„ de slungas framĂ„t av farten, sĂ€ger Peter Enmark, gruppchef vid Skelleftepolisen.
Under 2021 var A-traktorer och mopedbilar iblandade i tretton olyckor i lÀnet som resulterade i 20 skadade personer.
â Det Ă€r otroligt olyckligt om förĂ€ldrar lĂ„ter sina barn trimma fordonen. Det finns en hastighet som Ă€r utsatt för dessa fordon och dĂ„ ska man köra utifrĂ„n den, sĂ€ger han.
Den lagliga hastighetsbegrÀnsningen för en A-traktor Àr 30 kilometer i timmen.
â Om en förĂ€lder tillĂ„ter sitt barn att trimma sitt fordon kan vĂ„rdnadshavaren bli dömd för tillĂ„tande av olovlig körning, sĂ€ger Peter Enmark.
Sedan tidigare har Transportstyrelsen fÄtt i uppdrag av regeringen att utreda reglerna för A-traktorer. Nu stÄr det klart att det blir en förÀndring i regelverket. Bland annat kommer bÀlteskrav införas och hastigheten kommer inte att höjas.
I SkellefteÄ finns det just nu 614 registrerade A-traktorer och 178 mopedbilar. NÀr Norran pratade med nÄgra ungdomar var det blandade Äsikter om sÀkerhetskraven i fordonen och om bÀltesanvÀndning.
Tjejerna Tyra Lundström och Leah LÀrneklev förstÄr sjÀlva att det skulle sluta illa för dem om de krockade med sina mopedbilar.
â Det Ă€r klar vi att vi inte skulle ha en chans om vi skulle krocka med en bil, vi kör egentligen bara en plastlĂ„da, sĂ€ger Tyra Lundström.
Hon och Leah LÀrneklev anvÀnder alltid bÀlte dÄ de kör.
â Det Ă€r en helt annan kultur med anvĂ€ndning av bilbĂ€lte i A-traktorer, vissa anvĂ€nder inte det alls, sĂ€ger Leah LĂ€rneklev.
Hugo Zetterlund Àr en av dem som inte alltid anvÀnder bilbÀlte.
â Jag brukar inte göra det, men vi fĂ„r se hur de nya reglerna blir, sĂ€ger han.
NÄgra av killarna anvÀnder bara bilbÀlte pÄ vissa stÀllen.
â Jag anvĂ€nder det pĂ„ E4 eller pĂ„ vĂ€gar som Ă€r mer trafikerade, sĂ€ger Oliver HĂ€ggman.
â Jag har pĂ„ mig bilbĂ€ltet om jag Ă„ker med nĂ„gon som jag kĂ€nner mig otrygg med, sĂ€ger Edward Harnesk.
Ingen av killarna skulle sĂ€tta sig i en mopedbil â de anser att det Ă€r för osĂ€kert.
â Det Ă€r livsfarligt att sĂ€tta sig i en sĂ„dan, sĂ€ger Edward Harnesk.
Nya regler
Krav pÄ bÀltesanvÀndning vid fÀrd med traktor pÄ vÀg.
Krav pÄ att passagerare i traktor vid fÀrd pÄ vÀg mÄste sitta pÄ en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
Traktorer ska inte fÄ köras fortare Àn högsta tillÄtna konstruktiva hastighet.
TvÄÄrig prövotid för körkort med behörighet AM.
Krav pÄ vinterdÀck pÄ samma sÀtt som för personbilar.
Införande av tekniska krav för att försvÄra manipulation av hastighetsbegrÀnsning.
Kraven pÄ utrustning för avgasrening skÀrps.
Ăkat fokus pĂ„ risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
Förtydligade krav pÄ LGF-skyltens befintlighet och utformning.
KĂ€lla: Transportstyrelsen