Arbetet med KarlgÄrdsbron började strax före sommaren och redan ser det ut som att bygget ska bli dyrare Àn anbudssumman. Det har nu samhÀllsbyggnadsnÀmnden informerats om.
Budskapet Àr att priserna pÄ trÀvaror rusat i höjden. De ökade med 34 procent mellan maj 2020 och maj 2021. Prisökningen Àr global och sÀgs bero pÄ ett stort och uppdÀmt behov av nya bostÀder i USA dÀr det Àr vanligt att bygga i trÀ. Det har generellt ocksÄ blivit vanligare att bygga i trÀ nÀr man vÀrlden över vill bygga mera klimatsmart.
Dessutom har vÀrldens största trÀvaruexportör Kanada sÀnkt produktionen efter insektsangrepp och Ryssland har planer pÄ exporttullar pÄ sÄgtimmer, enligt en rapport som politikerna fick vid senaste mötet.
Allt detta ska ha gjort att byggherren Kauno Tiltai fÄr betala betydligt mer för virket till bron.
â Detta Ă€r klassat som en onormal och oförutsĂ€gbar avvikelse och enligt avtalet fĂ„r de dĂ„ begĂ€ra att kostnadsökningen lĂ€ggs pĂ„ bestĂ€llaren, alltsĂ„ kommunen. De har ocksĂ„ meddelat att de ska Ă„beropa den möjligheten, sĂ€ger Anna Lundström, projektledare för brobygget pĂ„ SkellefteĂ„ kommun.
Det Àr i nulÀget inte kÀnt hur stor ökningen blir.
â Det beror pĂ„ vilket pris de fĂ„r nu nĂ€r de ska bestĂ€lla brodelarna frĂ„n den lettiska firman. Bygget av delar börjar inom kort, och dĂ„ lĂ„ses virketpriset.
â Mest troliga scenario Ă€r att prisökningen blir runt 30 miljoner och dĂ€rför har vi aviserat det till politikerna. Men just nu Ă€r virkespriserna pĂ„ vĂ€g nedĂ„t, sĂ„ har vi tur kan det hinna gĂ„ ner Ă€nnu mer innan priset blir lĂ„st, sĂ€ger Anna Lundström.
Men Àven om priset skulle öka med 30 miljoner pÄpekar hon att bygget ligger inom budget.
SkellefteÄ kommuns totalbudget för bron Àr 300 miljoner, medan avtalet med Kauno Tiltai innebÀr 203 miljoner. Mellanskillnaden kan alltsÄ anvÀndas till oförutsedda kostnader.
I rapporten framgÄr att det Àven pÄgÄr förhandlingar om andra tillkommande kostnader som har upptÀckts nu under detaljprojekteringen. Det kallas Àndrings- och tillÀggsarbeten.
â Kauno Tiltai valde att börja bygga tidigt och att detaljprojektera successivt. Allt eftersom fĂ„r vi dĂ€rför ta stĂ€llning till detaljer. Enligt avtalet ska de bygga efter en standard, men vi kan fĂ„ frĂ„gor om vi vill ha extra bra standard pĂ„ till exempel stödmurar eller ledningar. Kanske tycker vi att det Ă€r lika bra att satsa extra nĂ€r vi Ă€ndĂ„ bygger, och dĂ„ Ă€r det en kostnad som faller pĂ„ oss, sĂ€ger Karin Degerfeldt, funktionschef pĂ„ samhĂ€llsbyggnad.
â De föreslĂ„r hela tiden sĂ„dana tillĂ€gg, eftersom de vill bygga mer. Det Ă€r upp till oss att ta stĂ€llning till förslagen. Tackar vi nej sĂ„ blir det alltsĂ„ pĂ„ basnivĂ„ de bygger.
Att göra detaljerade ritningar helt klara innan byggstart fanns det inte tid med. Karin Degerfeldt sÀger att det heller inte Àr önskvÀrt.
â Det finns sĂ„ mycket som kan upptĂ€ckas och uppstĂ„ under byggets gĂ„ng, att det vore risk att man fĂ„r riva upp gamla planer om de Ă€r för detaljerade.
Att det lettiska företaget fick uppdraget tack vare ett vÀldigt lÄgt anbud jÀmfört med konkurrenterna Àr kÀnt. Det nÀst lÀgsta anbudet var 295 miljoner.
â Man har skyldighet att kolla upp onormalt lĂ„ga anbud, vilket vi ocksĂ„ gjorde. Kauno Tiltais svar var att de rĂ€knat med lettisk arbetskraft och att bestĂ€lla bron frĂ„n ett lettiskt företag, som i bĂ„da fallen innebĂ€r lĂ€gre kostnader, sĂ€ger Karin Degerfeldt.
Avtalet med KaunoTiltai skrevs i februari 2021.