2010-talet har varit en extremt expansiv tid för Norrlands Bil som verkar i Västerbotten och Norrbotten.
2012 förvärvades Müllers lastbilar och 2016 Müllers personbilar. Dessutom har etablering, nybyggnader, tillbyggnader och utbyggnader skett i Gällivare, Kiruna, Luleå, Arvidsjaur och Skellefteå under de senaste tre åren.
Det har resulterat i att omsättningen sedan 2011 ökat med ungefär en miljard kronor och antalet anställda med drygt 200 till 320 personer.
Brytningstid
Norran Affärsliv träffar ägargruppen: Stefan Hellsten, Christopher Lundström, Mats Brännström och Anders Saalo för att få en bild av nuläget – och framtiden.
Bilbranschen är i en brytningstid, både vad gäller personbilar och tunga fordon pågår diskussionen om att minska de fossila utsläppen.
På personbilsidan går det snabbt – det märks inte minst i Skellefteå där etableringen av Northvolt kraftfullt kommer att öka tillgången till batterier för eldrift.
– Volkswagen var nästan först på bollen att ställa om till den nya tekniken. Nu går bolaget all in på elektrifieringen. Efterfrågan ökar även här, säger Christopher.
Teknikskifte
Kvartetten sker ett teknikskifte komma. Det gör också att kundens frågor – och behov – kommer att förändras.
– Till exempel så låter det nu som om de flesta kommer att ha sin elladdare hemma. De som kör elbilar i dag pluggar in dem någon gång i veckan. Samtidigt blir infrastrukturen utmanande, speciellt här uppe i inlandet, säger Christopher.
Tesla är väl den mest kända elbilen i dag. Till sommaren kommer Volkswagens ID.3, som lär kunna bli den första riktigt folkliga elbilen sett till efterfrågan.
– Samtidigt kommer el till lastbilarna att dröja. Just nu är laddkapaciteten problemet, förklarar Anders.
Verkstadsfråga
Det är inte bara ny- och begagnatförsäljningen som kommer att påverkas. Verkstadssidan hamnar också i en ny värld.
– Det blir en ny teknik och en ny affärsmodell, säger Stefan.
– Som vi ser det kommer servicebehovet att minska framöver, kanske 30 procent, fortsätter Anders.
– Det dyker upp helt andra saker än folk har varit vana vid. I framtiden blir det inte oljebyte, utan att man uppdaterar med den senaste programvaran precis som i en dator, berättar Christopher.
Växa vidare
De senaste tre åren har Norrlands Bil investerat cirka 100 miljoner kronor.
– 2020 kan bli ett rekordår för oss vad gäller investeringar, men vi måste göra rätt saker, förklarar Mats.
– Det är viktigt att investera för framtiden inte minst beträffande utbildning av personal, säger Anders.
– Vi vill gärna fortsätta att växa, men just nu finns inga konkreta planer, berättar Stefan.
– Genom att förbättra och förfina det vi gör kan vi växa organiskt, men vi stänger inga dörrar för förvärv, summerar Christopher.