Norran har tidigare berättat om frisören Josefine Lindholm, 30, som tidigare i år utsågs till Årets unga entreprenör på Alvargalan i Skellefteå. Hon driver salongen Evolve på Kanalgatan, men har nu även en ny satsning på gång.
– Jag träffade en kompis som driver en webbshop, och det tog inte mer än 0,1 sekunder för mig att tända till, berättar Josefine som planerar att sälja frisörprodukter direkt till privatpersoner i hela Sverige via en ny nätbutik.
Webbshoppar med hårprodukter finns det många av – vad gör den här unik?
– Problemet med att handla på nätet idag är att kunder ofta köper fel produkter, vilket resulterar i att de skickas tillbaka, säljs vidare eller i värsta fall slängs. Det vill vi undvika genom att bygga ett community där vi som frisörer i videoklipp kan förklara vilka produkter som är bra till vad och hur man använder dem.
Hon berättar vidare att tanken är att det alltid ska vara en frisör som svarar i supporten.
– Vi vill helt enkelt hjälpa kunden att hitta rätt, säger Josefine.
Ni ska sälja det som kallas för “frisörprodukter” direkt till privatkunder via en webbshop – är du rädd att andra frisörer ska tycka att du förstör deras affär?
– Jag förstår frågan, och visst kan det sticka i vissas ögon, men vi kan inte hindra internethandeln och då vill jag hellre ta mig in och ta kontroll. Jag tror och hoppas att de andra hejar på mig, men vi får se.
Arbetet med att bygga webbshoppen pågår för fullt. Josefine har hyrt en lagerlokal samt anlitat en varumärkesexpert och kommunikationsbyrå. Den nya verksamheten ska inte vara direkt kopplad till hennes salong Evolve, men namnet blev ändå snarlikt: Evlove.
– Det var faktiskt en kund som påpekade att jag skrivit fel på alla mina visitkort. Det var ett misstag, men blir perfekt ett perfekt namn för det här, säger Josefine och ler.
Josefine har redan idag ett fullmatat schema, men tror inte att det ska bli några problem att hitta energi även till den nya satsningen.
– Jag är införstådd i att jag till en början mest troligt kommer att behöva packa ordrar på nätterna, men jag får också energi av att vara produktiv. Det finns ingen bättre känsla, säger Josefine som ser fram emot att bygga upp det nya varumärket med start från maj/juni detta år.
– Jag är nervös, men det kan inte mer än gå åt helvete, säger hon och skrattar.