Det är full fart på de 500 kvadratmeterna som Norrlandstvätten huserar i då Norran Affärsliv kommer på besök. En vägg har tagits ned för att logistiken ska kunna bli bättre och vid mangeln står Nellie Pettersson och arbetar.
Johanna Hedlund var en av dem som gick i första kullen av entreprenörskolan No Plan B 2015/2016.
– Jag har tidigare gått utbildning inriktat på företagande och jag var med och startade UF-företag, så tanken har funnits.
”Lär mig mycket”
Då Johanna sökte till No Plan B jobbade hon med kundservice på ett stort Skellefteföretag. Hon antogs, men Norrlandstvätten, som No Plan B köpt upp efter en konkurs, var inte ett av företagen hon var på och praktiserade under utbildningsåret.
– Två av klasskompisarna var här, men inte jag, skrattar hon.
Samtidigt pratade alla deltagarna i utbildningen öppet om hur det var att praktisera på respektive bolag, så Johanna fick löpande en inblick. Den sista veckan av utbildningen blev det då möjligt för Johanna att välja vilket företag hon ville bli vd för och delägare i.
– Jag bestämde mig ganska snabbt för tvätten. Det är en svår bransch som alla har behov av. Jag har lärt mig mycket på vägen, berättar hon.
”Ganska naiv”
Att ta över en verksamhet som nyligen var försatt i konkurs är inte alldeles enkelt. Konkursförvaltarna brukar peka på att det inte går att driva bolaget ”som förut” för det var ju orsaken till att det slutade med konkurs.
– Den andra veckan vi gick på skolan var jag här första gången. Jag visste inget om tvätt och hade ingen koll på branschen, säger Johanna.
Norrlandstvätten har en kärna av tvätt av arbetskläder till industri, samt hotelltvätt, men har öppet även för privatpersoner. När Johanna tog över var hon snabbt tvungen att sätta sig in i allt, från företagets verksamhet till hur verksamheten egentligen snurrade ekonomiskt.
– Jag var ganska naiv. Jag hade inte koll på hur mycket jobb som skulle krävas.
Ny mangel
Johanna pratade med de anställda och undrade vad det tyckte behövde göras för att snabbt få till en förändring. Hon lyssnade, funderade och tittade på lokalerna.
– Vi köpte in en ny mangel. Den lösgjorde tre personer som då kan jobba med annat.
– För att få bättre flöde flyttade vi om alla maskiner. Vi jobbade på att optimera allt. Sedan måste man ha koll på utveckling, mycket nytt kommer, allt från kemikalier till maskiner.
– Vi har börjat produktionsplaner: Hur och när kommer tvätten. Vi har ändrat i en del program för att kunna optimera.
Sedan var det givetvis en bit till.
– Jag måste vara ute och hälsa på våra kunder och bearbeta möjliga nya kunder.
Brand i lokalerna
Johanna klev in på Norrlandstvätten i början av juni 2016 och blev delägare från september. Då hon började hade det precis brunnit på tvätten.
– Det var få plagg som förstörts, men vi var tvungna att sanera lokalerna då det var rök och damm överallt.
Det gjorde att Johanna under en månad fick lägga ut sin produktion. I början av juni startade produktionen igen.
– Vi låg efter ganska mycket så det blev många och långa dagar här.
Åt rätt håll
Då det brutna räkenskapsåret blev klart i början av hösten 2017 visade det att Johanna och företaget tagit ett stort steg åt rätt håll. Omsättningen hade ökat och framförallt var det en bra vinst.
Det var fler som uppmärksammade vändningen.
Vid Alvargalan i januari 2018 prisades Johanna och utsågs till ”Årets unga entreprenör” med motiveringen:
”Efter att personligen ha satsat på att utveckla sitt entreprenörskunnande i No Plan B fick Johanna möjlighet att driva Norrlandstvätten. Efter hennes inträde har förtaget utvecklats, omsättningen ökats med 40 procent och resultatet gått från röda till svarta siffror. Ett rent föredöme!”
Tillväxtmål 25 procent
Bokslutet för 2017/2018 blev precis klart. Det blev inte riktigt lika bra som i fjol.
– Jag nådde såpass just över målet vi satt upp, säger Johanna och markerar att hon inte är nöjd. Nu jobbar företaget strategiskt med utvecklingen.
Vi försöker bli bättre och se förbättringar och lösningar. Vi har nu blivit bättre att följa upp och att få alla delaktiga.
– Vi försöker bli bättre och se förbättringar och lösningar. Vi har nu blivit bättre att följa upp och att få alla delaktiga, säger Johanna som har tre anställda.
– 2018 har vi stagnerat lite grann, säger hon självkritiskt. Jag varit lite naiv, berättar Johanna som satt upp ett tillväxtmål på 25 procent.
– För att hålla det tempo så måste jag in med fler industrikunder, men många av dem sitt fast i långa avtal. Om ett år ska det ha gått bättre, säger Johanna som då också vet om det gått så bra att No Plan B släppt henne som majoritetsägare till bolaget.
Att Johanna är ”tävlings” råder det inget tvivel om.
– Ganska många av oss här är det. Allt blir till tävlingar, som till exempel hur mycket tvätt vi klarar på en dag.