â Vi fĂ„r inte mer pengar och plogar efter ett regelverk. DĂ„ blir det sĂ„. Dessutom tar vi med oss fjolĂ„rets underskott.
Dyrt per person men billigare per meterHan pÄpekar att förvaltningen tidigare föreslagit neddragningar i vintervÀghÄllningen, men att det visat sig att detta inte har fungerat i praktiken.
â SĂ„ jag tror vi ligger ganska rĂ€tt Ă€ndĂ„.
âVi har inte sĂ„ mĂ„nga livsstilsĂ„kare kvarâNi Ă€skar 35 miljoner kronor i budget frĂ„n 2021. Ăr det en rimlig budget med tanke pĂ„ utfallet?
â Det Ă€r rimligt en normal vinter nĂ€r det Ă€r mellan minus 2 och minus 15. DĂ„ har vi Ă„tminstone en chans att hĂ„lla oss inom budget, sĂ€ger Jan Burlin.
Men han pÄpekar att det omvÀxlande vÀdret ocksÄ kan fÄ andra effekter. NÀr vÀgbanorna tinar och fryser om vartannat slits de fortare och fÄr kortare livslÀngd. Det kan ge högre kostnader för underhÄllsbelÀggningen generellt.
Hur svÄrt Àr det att lÀgga budgeten?
â Vi tittar bakĂ„t och tar höjd för index nĂ€r det gĂ€ller löner och brĂ€nsle. Det Ă€r omöjligt att bedöma kostnaderna pĂ„ annat sĂ€tt. Till vĂ„rt och politikernas försvar kan man Ă€ndĂ„ sĂ€ga att problemet med halka har varit hemskt senaste Ă„ren och det har krĂ€vts ovĂ€ntat mycket sandning.
Byter stÄl
Han berÀttar att han snart har ett möte med SMHI. De Àr intresserade av hur Norrlandskommunerna hanterar klimatförÀndringarna och plogningsrutinerna. Inom kommunens verksamhet har man redan behövt Àndra pÄ saker för att klimatanpassa arbetet.
â Vi mĂ„ste tĂ€nka till nĂ€r vi byter utrustning, exempelvis hyvlar. Det gĂ„r inte att anvĂ€nda samma rivstĂ„lshyvlar pĂ„ de blöta gatorna. NĂ€r de fryser pĂ„ blir det svĂ„rt att cykla pĂ„ grund av ojĂ€mnheter. Och anvĂ€nder vi slĂ€tt stĂ„l sĂ„ mĂ„ste vi sanda direkt för att det blir sĂ„ halkigt annars.