Av de som fått besked om arbetsbefriad uppsägningstid på Northvolt så är en stor del fackligt engagerade, vilket har upprört IF Metall.
– Det är det vi är mest kritiska mot. Den bild vi får är att man medvetet inte erbjudit fortsatt arbete till fackligt engagerade. Det finns kvar ett huvudskyddsombud på Northvolt som får kämpa på ensam, annars är det vi ombud som får sköta arbetet, säger Lena Lundgren, lokal samordnare på IF Metall Norra Västerbotten.
– Det betyder att vi nu knappt har någon förtroendevald på plats och då har vi ingen som bevakar arbetsmiljöarbetet.
Man är också missnöjda med hur företaget och konkursförvaltaren behandlat frågan om vilka som får fortsätta att arbeta och tycker att man borde ha tagit större hänsyn till turordningsreglerna.
– Det vi är oroliga för är att man tänker erbjuda de som inte erbjudits arbetsbefriad uppsägningstid, alltså de som fortfarande är i tjänst, fortsatt anställning eller förlängd uppsägningstid, och i så fall gör man det utan att ta hänsyn till turordningen.
Enligt uppgifter ska också en del personer ha blivit utan lön den senaste tiden.
– Det ska vara några som har fått fel eller ingen lön. Men det är inget vi tror är medvetet utan är misstag. Men vi har lyft frågan till HR-personal på företaget, avslutar Lena Lundgren.
Norran har ställt frågan till konkursförvaltaren Mikael Kubu hur han ser på kritiken om turordningsregler och om fackligt engagerade väljs bort. Han svarar via mejl:
”I syfte att skapa en så välfungerande permitteringsprocess som möjligt, givet de rådande omständigheterna, har förvaltningen haft en nära dialog med konkursbolagets HR-avdelning. Det har varit fråga om ett stort antal anställda med olika anställningsformer och varierande förutsättningar i övrigt. Detta har medfört att det har funnits flera olika planer för hur friställandeprocessen bör utformas i praktiken. Vi är fullt medvetna om att denna tid är utmanande för många och att processen kan upplevas som abrupt. Trots de rådande omständigheterna och den betydande tidspressen har vi gjort vårt yttersta för att hantera processen så professionellt och omsorgsfullt som möjlig,” skriver Mikael Kubu.