HusÀgare stÀmmer Trafikverket efter strid om inlösen

Flera fastighetsÀgare pÄ Mjölnargatan i SkellefteÄ stÀmmer nu Trafikverket efter strulet kring inlösen av deras hus pÄ grund av Norrbotniabanan. "Vi Àr sÄ fruktansvÀrt besvikna. Det finns inte ord för det", sÀger Lars Andersson, uppgivet.

Lars Andersson Àr en av dem som stÀmmer Trafikverket. Maria Erlandsson Àr enhetschef dÀr. Bilden Àr ett montage.

Lars Andersson Àr en av dem som stÀmmer Trafikverket. Maria Erlandsson Àr enhetschef dÀr. Bilden Àr ett montage.

Foto: Ulrika Nohlgren

SkellefteÄ2023-10-17 06:00

Norran trÀffade honom, hans fru och en till fastighetsÀgare i mars i Är. De hÀvdade dÄ att Trafikverket uppmanat dem att hitta nya boenden första kvartalet i Är, eftersom husen skulle lösas in dÄ inför bygget av banan.

Flera av grannarna gjorde som de uppmanats att göra och köpte nya hus. Men sÄ överklagades jÀrnvÀgsplanerna och fastigheterna löstes inte in. Det Àr inte aktuellt förrÀn jÀrnvÀgsplanerna godkÀnns, meddelade Trafikverket.

Nu stÄr flera med dubbla boenden och nya och Àven Àldre lÄn samt andra kostnader. JÀrnvÀgsplanerna ligger hos regeringen, som ska ta beslut om dem.

Enligt uppgifter till Norran har fem eller sex fastighetsÀgare bestÀmt sig för att stÀmma Trafikverket för att de inte löser in fastigheterna.

– Vi blev kontaktade av en advokat som frĂ„gade om vi ville ha hjĂ€lp. Efter allt tjafs som varit med Trafikverket sa jag bara: "Gör allt du kan", sĂ€ger Lars Andersson.

Han tillÀgger:

– Advokaten tycker det Ă€r solklart. Att det hĂ€r Ă€r rena vansinnet. Trafikverket kan inte backa pĂ„ att lösa in fastigheterna.

Men han Àr samtidigt uppgiven.

– Jag har egentligen gett upp. Vi har provat allt sĂ„ jag Ă€r luttrad. Vi slĂ„ss mot en statlig institution.

Hur mÄr du och din fru?

– FruktansvĂ€rt dĂ„ligt. Min fru flögs nyligen till UmeĂ„ med befarad hjĂ€rtinfarkt, men det visade sig att hon drabbats av takotsubo, brustet hjĂ€rta. Det Ă€r en fysisk skada pĂ„ hjĂ€rtat som uppkommer vid lĂ„ngvarig stress.

Lars Andersson har ocksÄ ett tips till de som framöver berörs av Norrbotniabanebygget norröver.

– Spela in alla möten och telefonsamtal. Vi borde ha gjort det. DĂ„ hade Trafikverket inte kunnat neka till vad de sagt.

FastighetsÀgarnas advokat, Daniel Falk, pÄpekar att fastighetsÀgarna fÄtt fel information och förvÀntningar förmedlade frÄn Trafikverket nÀr det gÀller tidpunkten för nÀr inlösen av fastigheterna skulle ske och jÀrnvÀgsplanerna skulle vinna laga kraft.

– NĂ€r de vinner laga kraft ska inlösen ske. Det Trafikverket gjort Ă€r att uppmana fastighetsĂ€garna att köpa nya bostĂ€der innan jĂ€rnvĂ€gsplanen vunnit laga kraft. Trafikverket har sagt Ă„t dem att köpa och att jĂ€rnvĂ€gsplanerna inte kommer att överklagas, istĂ€llet för att sĂ€ga Ă„t dem att vĂ€nta med köpen. Trafikverket har ocksĂ„ lĂ„tit vĂ€rdera fastigheterna innan tidpunkten för laga kraft, trots att vĂ€rdering ska ske först vid tidpunkten för inlösen. Trafikverket verkar ha varit helt övertygade om att ingen skulle överklaga, nĂ„got som Ă€r omöjligt att veta i förvĂ€g. 

Vad tror du om fastighetsÀgarnas chanser att fÄ rÀtt?

– Det Ă€r upp till domstolen att pröva mĂ„let, om inte Trafikverket medger att fastigheterna ska lösas in. FastighetsĂ€garna har rĂ€tt till ersĂ€ttning för inlösen, oavsett om det sker för att Trafikverket medger inlösen eller genom dom. FastighetsĂ€garna vill fĂ„ detta klart sĂ„ tidigt som möjligt sĂ„ att de slipper vĂ€ntan pĂ„ regeringens beslut.

Trafikverket fick kÀnnedom om att en stÀmning kommit in i slutet av förra veckan, enligt Maria Erlandsson, enhetschef för Norrbotniabanan vid Trafikverket.

Hur ser ni pÄ stÀmningen?

– Troligtvis prövas detta i domstol. Om vi gjort fel fĂ„r domstolen avgöra.

– FastighetsĂ€gare har möjlighet att vĂ€cka talan om de inte Ă€r nöjda med beskedet de fĂ„r och vi mĂ„ste hantera det, tillĂ€gger hon.

Men det Àr mÄnga som verkar ha missförstÄtt det ni anser att ni förmedlat. Varför tror du det Àr sÄ?

– Det kan man fundera pĂ„, och det Ă€r ocksĂ„ nĂ„got vi funderar pĂ„. Vi tycker att vi har varit tydliga, men vi behöver kanske vara Ă€nnu mer tydliga med att inlösen sker efter att jĂ€rnvĂ€gsplanerna vunnit laga kraft. Först dĂ„ kan man fĂ„ ersĂ€ttning.

Vem kommer att företrÀda er?

– Jag vet inte, men troligtvis en av vĂ„ra jurister.

NĂ€r fastigheterna löses in Ă€r alltsĂ„ beroende av ett beslut frĂ„n regeringen. Norran har varit i kontakt med Gunilla Renbjer, en av handlĂ€ggarna som arbetar fram ett underlag för beslut. 

– HandlĂ€ggningen sköts som vilket förvaltningsĂ€rende som helst och jag kan inte sĂ€ga nĂ„got om nĂ€r det blir klart. Vi som handlĂ€gger kan inte styra beslutet.

Men vet du ungefÀr hur lÄng tid det tar att bereda?

– Jag kan inte sĂ€ga nĂ„got om det. Det Ă€r ganska stora Ă€renden. En ganska normal handlĂ€ggningstid Ă€r ungefĂ€r ett Ă„r, sĂ€ger hon.

Trafikverkets bild

I vÄras sa Hans Stöckel, konsult för Trafikverket, att det aldrig funnits oklarheter kring vad som gÀller vid inlösen

– Vi har alltid varit övertydliga om att Trafikverket inte kan fĂ„ pengar för att lösa in fastigheter innan jĂ€rnvĂ€gsplanerna vunnit laga kraft. Jag tycker inte att vi uttryckt oss grumligt.

Kan det har blivit ett missförstÄnd?

– Jag tycker vi har betonat detta gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng. Jag kĂ€nner att vi försökt informera men det verkar inte ha nĂ„tt fram till alla. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!