Under sex timmar pågick den myndighetsgemensamma insatsen på rastplatsen mellan Lövånger och Ånäset. Trafikpolisen, ingripandepolisen, gränspolisen, polishund samt Kronofogdemyndigheten deltog och totalt kontrollerades nästan 600 förare.
Förra veckan var så kallad nationell hastighetsvecka, det vill säga en vecka där polisen lägger extra stort fokus på trafiksäkerhet.
Onsdagens insats vid E4 hade dock fler syften, det var också ett tillfälle för myndigheterna att "påverka den systemhotande organiserade brottsligheten".
Per Helmersson är tillförordnad gruppchef vid polisen i Skellefteå. Han definierar "organiserad brottslighet" som personer som livnär sig på brott.
– Det kan handla om allt från ekonomisk brottslighet, till narkotika eller bostadsbrottslighet. Det är väldigt brett.
Ett sätt att störa och försvåra för personer i kriminalitet är att utmäta tillgångar om de har skulder.
– Om man går på de som har kriminell bakgrund så har de ofta saker som inte skrivna på dem. När man gör större kontroller av alla som åker på det svenska trafiknätet är det stor sannolikhet att man träffar på dem och då kan Kronofogden göra en utmätning för att få in deras skulder.
Han förklarar att det också finns en poäng med att personer som livnär sig på brott går miste om dyra prylar. 2022 kom en lag som innebär att polisen får göra utmätningar åt Kronofogden direkt på plats även om Kronofogden själva inte är med.
– Det är ett symbolvärde i den kriminella världen att ha dyra saker, men polisen och andra myndigheter jobbar gentemot det och nationellt sett har det varit framgångsrikt.
Vid onsdagens stora kontroll utmättes fyra bilar till ett totalt värde av 650 000 kronor. Att Kronofogden deltog vid kontrollen var bra för både myndigheternas samverkan och för effektiviteten, förklarar Per Helmersson.
Ni ville försvåra för den organiserade brottsligheten, funkade det?
– Till en viss del, men vi var som sagt inte enbart ute efter organiserad brottslighet. Insatsen handlade också om att det var nationell hastighetsvecka, att kolla om alla förare var nyktra och att arbeta brottsförebyggande. Det var ett stort spektrum på insatsen i sig.
Alla förarna var nyktra, är det förvånande?
– Jag skulle inte säga att det är förvånande, men det är positivt. Alla ska vara nyktra i trafiken, säger Per Helmersson.