Här är planerna för östra delen av Torsgatan

Den östra delen av Torsgatan kommer att hamna mer i fokus framöver då det är i dess förlängning som Northvolt planerar att bygga sin fabrik. Men räkna inte med att det blir alltför många förändringar förutom att vägen sannolikt, om några år, förlängs ända fram till väg 372 i Bergsbyn.

Blir inget stopp. Järnvägen, som ligger nära och parallellt med Torsgatan, sätter stopp för tankarna om att det ska vara stopp och inte lämna företräde i korsningen Svedjevägen/Torsgatan,

Blir inget stopp. Järnvägen, som ligger nära och parallellt med Torsgatan, sätter stopp för tankarna om att det ska vara stopp och inte lämna företräde i korsningen Svedjevägen/Torsgatan,

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2018-03-23 11:00
Blir inget stopp. Järnvägen, som ligger nära och parallellt med Torsgatan, sätter stopp för tankarna om att det ska vara stopp och inte lämna företräde i korsningen Svedjevägen/Torsgatan,
Blir inget stopp. Järnvägen, som ligger nära och parallellt med Torsgatan, sätter stopp för tankarna om att det ska vara stopp och inte lämna företräde i korsningen Svedjevägen/Torsgatan,

– Det är klart att trafiken kommer att öka i området, men det är inte särskilt stor trafik där i dag, säger kommunens planeringschef Lars Hedqvist.

Vi börjar närmare centrala Skellefteå i den välkända korsningen Östra Leden/Torsgatan. Där var det i vart fall tre krockar under december och januari. För Skellefteborna är korsningen ökänd.

– Många lyckas göra fel där. Det handlar om saker som att missbedöma hastigheten för bilen som kommer till en felbedömning av sluttningen, säger Lars Hedqvist.

Planskild korsning

Det som i praktiken bidragit till en låsning där är att planerna för nya E4 är att använda Östra Leden som en del av Europavägen, E4.

– Det kommer inte att åtgärdas förrän det byggs en E4 på Östra leden. Det är i praktiken samma fenomen som gäller med Solbacken-utfarterna, att inget sker där förrän det finns ett beslut om E 4.

Det som då är aktuellt vid Torsgatan är att korsningen skulle bli planskild.

Kritisk till kvot

Lars Hedqvist har reagerat kraftigt på att en ny E4-dragning genom Skellefteå värderats ned på den Nationella Transportplanen från en netto nuvärdeskvot på plus 0,23 till minus 0,19. Det betyder i praktiken att en ny E4 försvagats i den samhällsekonomiska bedömningen.

– Genom att vi hamnat på minus säger analysen att det kostar mer att åtgärda än det ger tillbaka i nytta. Men då ser man inte på den faktiska situationen som innebär en trafikökning. Att trafiken ökar annonserar ett behov.

I dag handlar det om 30 000 fordon per dygn på E4 och Hedqvist utesluter inte att ökningen framöver kan bli upp till 10 000 bilar till per dygn om de etableringar som nu planeras och projekteras också förverkligas.

Genom att vi hamnat på minus säger analysen att det kostar mer att åtgärda än det ger tillbaka i nytta. Men då ser man inte på den faktiska situationen som innebär en trafikökning. Att trafiken ökar annonserar ett behov.

– Skellefteprojektet är inte med i Trafikverkets förslag för de kommande tolv åren. Trafiken har ökat sedan Trafikverket tog fram sitt underlag. Det har de inte tagit hänsyn till. Som det ser ut nu kommer trafiken dessutom att fortsätta att öka påtagligt.

Samtidigt pekar han på väg 372, ”Skelleftehamnsvägen”, som funnits med bland landets 100 farligaste vägar, att det finns behov av delade körbanor, så kallad mötesseparering, där. Region Västerbotten har avsatt 80 miljoner kronor till väg 372 i länstransportplanen.

Tåget stoppar ”Stopp”

Vad gäller sträckan bortom Östra leden och österut tror inte Hedqvist att det blir många förändringar på stora delar av sträckan. Den är helt enkelt för liten trafik, från 6000 fordon per dygn runt Östra Leden, 5000 runt Svedjevägen och 1500 ännu längre österut.

Det finns bland annat ett förslag om stopp vid trafik från Svedjevägen mot Torsgatan.

- Det går inte ha stopplikt där då den inte tar hänsyn till att det kan komma ett tåg som går parallellt med Torsgatan en bit bort. Och det är som helhet inte trafikvolymer som motiverar stora förändringar.

Provisorium i starten

Torsgatan kommer att förlängas och ansluta till väg 372. Lars Hedqvist räknar med att det till en början blir ett provisorium.

– Under byggtiden för fastigheten och Northvolt kommer det nog att byggas en enklare anslutning för att klara byggtrafiken. 2020 kommer det i bästa fall att finnas en ny cirkulationsplats där. När väl Northvolt är i produktion kommer det att innebära en ökning av några tusen fordon per dygn på sträckan.

– För den vägsträckan ligger sedan inte några planerade åtgärder, utan Skellefteprojektet med nya E4 och ett bygge av centrumbro är prioriterat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!