Stadsmissionens glädje efter mardrömsåret

Inflationen har haft stor påverkan på Skellefteå Stadsmission. Det är inte lika lätt att få in gåvor. Men nu får man ett större bidrag från företaget Z-profil. “Vi är inte bortskämda med att få nya saker”, säger Stadsmissionens föreståndare Magnus Hammega.

Katarina Larsson och Kicki Stenlund från Stadsmissionen tillsammans med Marlena Eriksson och Katarina Haraldsson från Z-profil

Katarina Larsson och Kicki Stenlund från Stadsmissionen tillsammans med Marlena Eriksson och Katarina Haraldsson från Z-profil

Foto: Calle Jonsson

Skellefteå2022-12-20 13:00

Stadsmissionen hjälper i det tysta till för att skapa en gemenskap för personer som inte alltid har det lätt. Men den ökade inflationen har gjort att gåvorna minskat och samtalen från barnfamiljer som behöver hjälp med mat har ökat.

– Det goda hjärtat finns överallt, men det räcker kanske inte alltid till, säger Magnus Hammega, föreståndare på Skellefteå Stadsmission.

När det börjar närma sig jul växer engagemanget för Skellefteå Stadsmission. Fler volontärer erbjuder sig att hjälpa till och fler gåvor skänks i form av julklappar. Under det stora julfirandet som missionen håller varje år är tomten väldigt delaktig och delar ut julklappar till alla. Mycket tack vare de insamlingar och gåvor som skickas in under veckorna inför.

– Vi vet att Skellefteborna är otroligt generösa och bra på att ge så vi kommer få in julklappar så det räcker till alla, det är vi ganska säkra på, säger Magnus.

Vilka gåvor är det som Stadsmissionen helst vill och inte vill få in under julen?

– Det måste ju vara helt och rent, vi delar inte ut annars i respekt för våra kompisar. Porslin och hushållsgrejer är inte heller så nödvändigt. Möbler och så går inte heller, vi har ingen förvaring så vi kan inte lagra eller förvara något, säger Magnus.

Året 2022 har varit ett tufft år för Stadsmissionen. Inflationen är något som arbetarna tydligt märkt av. Framförallt har stödet från matbutiker minskat i takt med att fler kunder köper billiga varor med utgående datum. Dessa har tidigare oftast gått till organisationer som Stadsmissionen. Barnfamiljer som tidigare levt på gränsen är nu på väg att passera denna gräns och kan ha svårt att klara sig. Resurserna som missionen har att tillgå är inte särskilt stora och biträdande föreståndare Katarina Larsson tycker utvecklingen är dyster.

– Försörjningsstödet från kommunen har ju inte följt med så nu är det ju barnfamiljer som frågar efter mat och det är jättetragiskt, det är riktigt tragiskt.

En av de som valt att bidra och samarbeta med Stadsmissionen är företaget Z-profil. De har valt att skänka stora mängder nya och oanvända kläder. Något som inte alltid hör till vanligheterna.

– Det är väldigt sällan vi har fått in nytt och då är det ju liksom hipp och hurra, säger Katarina Larsson.

Istället för att slänga varorna väljer alltså företaget att denna gång titta mot andra alternativ, vilket det här fallet då blev Skellefteå Stadsmission. 

– Vi har inte riktigt rum för alla kläder som vi har så vi ville gärna skänka dom på något bra sätt. Istället för att kanske rea ut dom eller skicka tillbaka dom eller slänga dom ville vi hellre att de ska komma till rätt och göra någon annan lycklig. Någon kan inte göra allt men alla kan göra något, säger Marlena Eriksson, kontorschef för Z-profil i Skellefteå.

– Det känns ju bra i både hjärtat och magen, att man får göra skillnad och hjälpa till. Sen hoppas vi såklart att fler företag eller samarbetspartners kan göra samma sak och att det här kan uppmuntra andra, säger Katarina Haraldsson, kontorschef för Z-profil i Umeå.

Stadsmissionen har sedan tidigare samarbeten med exempelvis livsmedelsbutiker, restauranger, kyrkor och andra välgörenhetsorganisationer.

Fakta

Det Stadsmissionen främst vill få in:

Presentkort på mat.

Ekonomiska gåvor och sponsring.

Hela och rena varor exempelvis kläder.

Det Stadsmissionen helst inte vill få in:

Trasiga och smutsiga kläder.

Porslin och hushållsvaror.

Möbler och inredning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!